Autor | praca zbiorowa |
Wydawnictwo | Militaria |
Rok wydania | 2021 |
Oprawa | broszurowa |
Format | 295 x 210 mm |
Kod paskowy (EAN) | 9788372195050 |
Data premiery | 2021.02.09 |
Data pojawienia się | 2021.02.09 |
Produkt niedostępny!
Ten produkt jest niedostępny. Sprawdź koszty dostawy innych produktów.
Podstawowym orężem niemieckiej artylerii ciężkiej w okresie II wojny światowej, była ciężka hałubica 15 cm sFH 18 L/29,5 kalibru 150 mm. Ten typ uzbrojenia był głównie używany do bezpośredniego wsparcia ogniowego piechoty w natarciu (przygotowanie artyleryjskie), choć mógł być także wykorzystany do innych celów np. zadymiania lub w przypadku bezwzględnej konieczności nawet do walki z czołgami. Oczywiście artyleria ciężka niszczyła tez cele znajdujące się daleko za linią frontu... – ze Wstępu.
„W niniejszym opracowaniu przedstawiono historię powstania, opis konstrukcji i zarys działań bojowych w jednostkach alianckich i Polskich Siłach Zbrojnych czołgów szybkich: Cruiser Tank Mk VI (A15) „Crusader”. Pojazdy te,pojawiły sie w armii brytyjskiej w okresie wojny (od 1941 roku), jako wersja rozwojowa czołgów szybkich Cruiser Tank Mk III, Mk IV i MkIVA (odpowiednio A13 MkI, A13 Mk II i A13 Mk IIA) oraz tzw. ciężkich czołgów szybkich (Heavy Cruiser Tank) A14 i A16. Obok czołgu Cruiser Tank Mk VI A15 „Crusader” do jednostek równocześnie trafił czołg szybki A13 Mk III Cruiser Tank MK V „Convenanter”. – ze wstępu
Niniejsze opracowanie jest przeznaczone głównie dla modelarzy wykonujących modele polskiego sprzętu pancernego używanego przez Armię Polską we Francji, Polskie Siły Zbrojne w Wielkiej Brytanii i na Bliskim Wschodzie w latach 1940-1943 i Armię Polską w ZSRR w 1943 roku. W kolejnej części zostaną omówione czołgi używane w latach 1944-1945.
W latach 1918–1939 Wojsko Polskie dysponowało tylko prototypowymi działami samobieżnymi, wykonanymi na podwoziu tankietki TK (TK-D) i ciągnika gąsiennicowego C2P (niezbyt precyzyjnie nazywane TKS-D, bardziej poprawnie C2P-D, lub ostatecznie TK-SD). Obie konstrukcje należały do pionierskich rozwiązań, bowiem w latach trzydziestych XX wieku był to zupełnie nowatorski typ uzbrojenia. Pierwsze działa samobieżne powstały w Wielkiej Brytanii, Niemczech i USA, lecz były to pojazdy doświadczalne. Tylko w ZSRS wykonano niewielką serie dział samobieżnych na podwoziu czołgu lekkiego T-26.
W dniu 4 sierpnia ok. 14.00 oddziały powstańcze atakowały koszary żandarmerii w szkole na ul. Żelaznej i w szpitalu św. Zofii. Natarcie miał prowadzić batalion "Miotła" wspierany przez czołg. Pierwszy strzał wywalił narożnik szkoły, dwa następne zniszczyły stanowisko karabinu maszynowego. Pod koniec akcji okazało się, że czołg nie może ostrzeliwać wyżej położonych celów, dlatego "Pantera" wjechała przodem na zwał gruzu i już bez trudu ostrzeliwała pozycje Niemców. Następnie czołg podjechał w najbliższe sąsiedztwo szkoły i zniszczył stanowisko karabinu maszynowego na balkonie. Drugi czołg dowodzony przez por. "Wacka" wspierał o 17.00 kolejny atak na szkołę. Po tym natarciu Niemcy wycofali się podkopem do szpitala św. Zofii.
Niniejsze opracowanie stanowi kontynuację monografii polskich pociągów pancernych, zapoczątkowaną opisem działań polskich pociągów pancernych we wrześniu 1939 roku („Militaria” nr 407). Obecnie zostaną przedstawione drezyny pancerne Tatra T 18, a także próby skonstruowania drezyn pancernych w Polsce w latach 1924-1926, projekty modernizacji i przezbrojenia drezyn T 18, ich służba w Wojsku Polskim w latach 1926-1939 i na koniec walki we wrześniu 1939 roku.
Mapa pokazuje dawny układ fortyfikacji na tle współczesnego planu parku, ze szczególnym uwzględnieniem zachowanych i widocznych do dzisiaj reliktów historycznych. Przebieg murów nieistniejących już fortyfikacji został odtworzony na podstawie oryginalnych planów archiwalnych. Zostały one nałożone na plan współczesny z wykorzystaniem zachowanych odcinków murów. Obiekty, które zachowały się do dzisiaj, zostały zmierzone w terenie. Układ nieistniejących już baraków i innych budowli na dziedzińcu fortu zrekonstruowano z użyciem zdjęć lotniczych z lat 1944-1945 oraz planu fortu z lipca 1945 roku. Oprócz treści historycznych, na planie znajdują się też informacje o współczesnym zagospodarowaniu terenu i obiektów.
Czas prezentacji wojskowych statków powietrznych w publikacji Andrzeja Morgały obejmuje okres od 1924 r., to jest od rozpoczęcia masowych dostaw sprzętu proweniencji francuskiej, przez rozwój polskich konstrukcji do września 1939 roku. Uwzględnione zostały przy tym dalsze losy samolotów za granicą˛ wykorzystywane przez obcych użytkowników. Ujęto również˙ inne statki powietrzne, w tym balony, szybowce i latawce wojskowe. Układ tematyczny uformowano według podziału na grupy użytkowe z przestrzeganiem szyku chronologicznego, według realizacji projektów lub zakupów. Pozwala to na zaobserwowanie postępu w rozwoju konstrukcji samolotów poszczególnych klas. Opracowanie pozwala na prześledzenie losów polskich samolotów wojskowych, które zwłaszcza w ich rdzennie rodz...
W publikacji przedstawiono historię rozwoju, wersje i odmiany produkowane seryjnie, budowę, dane techniczne i osiągi jedynego samolotu szturmowego Luftwaffe – Henschel Hs 129. Był on także używany przez lotnictwo wojskowe Rumunii i Węgier. Tekst uzupełnia 20 bocznych sylwetek barwnych, szczegółowy przekrój aksonometryczny z opisem, dokładne rysunki kabiny załogi i jej wyposażenia, schematy rozmieszczenia wyposażenia i uzbrojenia, schemat instalacji działa kal. 75 mm, rysunki różnego rodzaju podwieszanego uzbrojenia strzeleckiego.
Historyczna Transylwania oraz przylegający do niej Marmarosz to jedne z najciekawszych regionów Rumunii. Burzliwa historia, długie tradycje wielokulturowości oraz wspaniała przyroda stopiły się tu w unikatowy konglomerat. Tutejsze atrakcje można wyliczać niemal bez końca: średniowieczne miasta, obronne kościoły saskie, zamki i kasztele węgierskich rodów, drewniane karpackie cerkwie, chłopskie warownie, skanseny i wsie, w których zatrzymał się czas, wspaniałe i dzikie góry... Zapraszamy do odkrywania jednego z najbardziej fascynujących regionów Europy! – Średniowieczne miasta – Ufortyfikowane kościoły wiejskie – Perły architektury drewnianej – Zamki, pałace, kasztele – Żywa i barwna kultura ludowa – Krajobrazy i przyroda Karpat Travelbook to Twój ni...
W Star Wars. Encyklopedia myśliwców i innych pojazdów przedstawiono ponad 200 niesamowitych pojazdów. Dzięki tej książce fani Gwiezdnych Wojen poznają szczegóły konstrukcyjne zabójczo skutecznych myśliwców, wielkich okrętów, szybkich śmigaczy, pojazdów używanych przez łowców nagród oraz wielu innych kultowych statków!
We wrześniu 1939 r. do walki w obronie Łodzi stanęło ok. 50 polskich samolotów. Za ich sterami zasiadało wielu pilotów, którzy później odegrali wielką rolę w historii polskiego lotnictwa. Wśród nich można wymienić m.in. Franciszka Kornickiego i Czesława Główczyńskiego. Polacy przez kilka dni mężnie stawiali opór przeważającym siłom Luftwaffe. Pomimo upływu lat męstwo i poświęcenie pilotów lotnictwa Armii „Łódź” nie zostało do tej pory opisane przez historyków. Niektórzy badacze wręcz powątpiewają, czy w rejonie Łodzi znalazły się jakiekolwiek jednostki polskiego lotnictwa… Autor odtworzył losy lotnictwa Armii „Łódź” na podstawie dokumentów archiwalnych i relacji ostatnich żyjących świadków, wśród nich – majora Franciszka Ko...
Bonito
O nas
Kontakt
Punkty odbioru
Dla dostawców
Polityka prywatności
Ustawienia plików cookie
Załóż konto
Sprzedaż hurtowa
Bonito na Allegro