Mówi się o tym, że istnieją dwie Polski, które nigdy ze sobą nie rozmawiają. Otrzymują Państwo zapis bezprecedensowego starcia dwóch światopoglądów: konserwatywno-katolickiego i liberalno-zsekularyzowanego. Nie jest to jednak tylko zapis konfrontacji, lecz także dialogu i szukania kompromisu. Aborcja, eutanazja, małżeństwa jednopłciowe, populizm, wojna – to tylko kilka tematów podjętych w tej książce.
Przybij piątkę Kociej Szajce i daj się porwać detektywistycznej przygodzie! Pierwszy tom przebojowej serii z barwnymi kocimi bohaterami, autorstwa Agaty Romaniuk, znanej dzieciom jako Pani Wieczorynka. W cieszyńskim ratuszu szykuje się uroczysty bankiet, którego atrakcją mają być słynne w całym mieście kanapeczki ze śledziem. Tymczasem w sklepie rybnym na ulicy Głębokiej dochodzi do włamania. Wszystkie śledzie znikają Do akcji niezwłocznie wkraczają komisarz Ludwik Psota i policjantka Walerka Koczy. Sprawa nie jest prosta. Pomóc może tylko Kocia Szajka, którą dowodzi sam Komandos, były oficer kocich oddziałów specjalnych. Czy uda im się znaleźć złodzieja i uratować przyjęcie w ratuszu?
Począwszy od prześladowań rozpoczętych przez Nerona, który szukał kozła ofiarnego w związku z pożarem Rzymu w lipcu 64 r., aż po próbę restauracji pogaństwa przez Juliana w latach 362-363, podejście władzy państwowej wobec chrześcijan w bolesny sposób uwydatniało problemy trapiące Cesarstwo Rzymskie. Raz ścigani, pozbawiani majątku, torturowani i unicestwiani, innym razem tolerowani - w zależności od zmiennych korzyści władzy wierni Chrystusa skupili na sobie ludowe obawy, ułudy i nienawiści, w świecie, który już samo ich istnienie traktował jako czynnik destabilizacji społeczeństwa. W pełnej i przystępnej syntezie Anne Bernet, specjalistka od Kościoła w starożytności, odtwarza starcie między Ewangelią a światem opartym w całości na sile: "Bez względu na to, czy wyznajemy wiarę, która była ich motorem działania, musimy przyznać, że ta garstka bezbronnych ludzi, często przerażonych, co się rozumie samo przez się, którzy mimo wszystko się nie ugięli, zaledwie w ciągu trzech stuleci odniosła zwycięstwo nie tyle nad Rzymem, co nad pewną koncepcją człowieka i świata, wyjątkowo okrutną i bezlitosną. Wszyscy jesteśmy ich dłużnikami. () Opór stawiany przez męczenników w końcu zmusił prześladowców do poddania się. Kaci szybciej zmęczyli się zabijaniem niż ich ofiary umieraniem. Po ludzku wydawało się to niepojęte, ale taka była prawda. Odziedziczona po przodkach siła i brutalność starej rzymskiej Wilczycy roztrzaskały się o coś, czego ona nigdy wcześniej nie spotkała i na co patrzyła ze zdumieniem. Baranek wychodził zwycięsko z tej konfrontacji". (Fragment książki) Anne Bernet (ur. 1962), francuska biograf i publicystka, autorka kilkudziesięciu książek, z których "Papież Grzegorz Wielki", "Monika. Matka św. Augustyna" oraz "Święty Ambroży i jego czasy" zostały już przetłumaczone na język polski.
Zebrane w niniejszym tomie szkice o polskiej polityce z ostatnich dwóch i pół wieku łączy myśl, na którą bodajże jako pierwszy zwrócił uwagę Niccolò Machiavelli, iż istnieją dwa światy: świat osobistej moralności jednostek i świat politycznej organizacji, oparte na funkcjonowaniu dwóch różnych kodeksów etycznych. Myśl o istnieniu dwóch rodzajów etyki rozwinął Max Weber. Jego zdaniem polityk powinien kierować się etyką odpowiedzialności, a nie etyką przekonań. Myśl Machiavellego i Webera o istnieniu dwóch etyk uświadamia nam, że według innych kryteriów powinniśmy oceniać zachowania Polaka w roli obywatela, żołnierza, naczelnego wodza i polityka, co szczególnie ważne jest w odniesieniu do Polski popadającej od początku XVIII wieku w zależność od Rosji. W niniejszym tomie staram się przybliżyć najważniejsze momenty z dziejów Polski, począwszy od XVIII wieku, kryteria ich oceny czerpiąc z zasad etyki odpowiedzialności, które powinny były także przyświecać protagonistom opisywanych wydarzeń. Są to sprawy bardzo dyskusyjne, a mój pogląd na nie może mieć charakter mocno subiektywny. Wątpię bowiem, aby istniała jakaś obiektywna wersja historii, poza ustaleniami co do zaistnienia (lub nie) jakichś faktów. Historia to przede wszystkim kwestia narzucanej nam narracji. Nie mając wystarczającej siły, aby tego dokonać, mogę jedynie swoje stanowisko poddać pod rozwagę czytelnika. Ostatecznie to do niego należy osąd. Lech Mażewski – dr hab., historyk prawa, politolog, publicysta historyczny. Autor m.in. książek Powstańczy szantaż (2001, 2004) oraz Oblany egzamin z polityki. O narodzinach, istnieniu i upadku państwa polskiego w latach 1806–1874 (2016).
"Globalna Ukraina" jest książką ukazującą, jak kraj o niezwykłej i skomplikowanej historii staje się miejscem zasadniczych rozstrzygnięć w światowej polityce i jak Ukraińcy, odpierając moskiewską agresję, zmieniają nie tylko powszechne dotychczas wyobrażenia o kontynencie europejskim i stosunkach Wschód-Zachód, ale także koordynaty polityki globalnej. To lektura obowiązkowa dla każdego, kto chce zrozumieć dynamikę obecnych wydarzeń.
Twoje dziecko wybiera się niedługo do przedszkola, a ty martwisz się, że ciągle nie sygnalizuje, kiedy chce zrobić siku lub kupę? A może chowa się za firanką, gdy czuje fizjologiczną potrzebę, i za nic w świecie nie da się namówić na to, żeby zrobić ją do nocnika? Nie martw się! Pierwsza dobra wiadomość jest taka, że twoje dziecko jest gotowe na nocnik wcześniej, niż myślisz (około 20?30 miesiąca) i może nauczyć się korzystania z niego szybciej, niż myślisz! W większości przypadków, którymi zajmowała się Jamie, wystarczyło zaledwie kilka dni, żeby maluch z ochotą robił siku i kupę tam gdzie trzeba. Jamie Glowacki ma jednak świadomość, że każde dziecko jest inne i dostosowała swoją metodę również do tych, które wymagają dłuższego czasu i więcej pracy. ?Mamo, chcę kupę!? odpowiada na podstawowe pytania, które zadają sobie rodzice, którzy chcą przyzwyczaić dziecko do korzystania z nocnika: ? Czy moje dziecko jest gotowe na to, by przestać nosić pieluchy? ? Jak mogę to sprawdzić? ? Dlaczego moje dziecko odmawia robienia kupy do nocnika? ? Jak uniknąć stresu związanego z nocnikiem? ? Dlaczego moje dziecko nagle przestało korzystać z nocnika i znowu sika w pieluchy? ? Dlaczego ono ciągle zasikuje łóżko, mimo że korzysta już z nocnika? Oto poradnik, który rozwiąże wszystkie te problemy bez przekupywania pociechy cukierkami i bez innych wątpliwych sztuczek. Wypróbuj instrukcje i wskazówki zaproponowane przez Jamie i przejdź bez stresu i z uśmiechem przez etap pożegnania z pieluchami.
Przypływ wypełnia lukę, jaką jest brak polskojęzycznej platformy literackiej. Piszący w ojczystym języku na emigracji, doskonale zdają sobie sprawę, jak ważne jest kultywowanie polskiego słowa, zwłaszcza dla nas, żyjących w rozsypce tu, na Florydzie. Uważam, że nadszedł czas na otwarcie drzwi dla nowej fali twórczości emigracyjnej, niekoniecznie, jak w przeszłości, opierającej się na walce o przetrwanie i traumie rozstania z krajem. Popierajmy unikatowy Przypływ, czytajmy polskich autorów tworzących na obczyźnie, bo warto. Marta Kisielewicz, poetka i pisarka W bieżącym numerze: Marta Kisielewicz, Marek Wawrzkiewicz, Katarzyna Dominik, Wiktoria Zacharowa, Anna Kłosowska, E.S. Gardner, Anna Jachim, Jerzy Koverdan, Józef Bilski, Grzegorz Pełczyński, Bogusław Jusiak, Andrzej Gawecki, Kazimierz Braun
Zbiór najpopularniejszych, klasycznych bajek w pięknej mistrzowskiej szacie graficznej Jana Marcina Szancera. Sentymentalne i wielopokoleniowe tytuły, które tworzą klasykę literatury dziecięcej: Ali Baba i czterdziestu rozbójników (według baśni z Księgi tysiąca i jednej nocy napisał Błażej Kusztelski), Jaś i Małgosia (Zofia Szancer), Kopciuszek (Zofia Szancer), Kot w butach (Zofia Szancer), O Janku co psom szył buty (Juliusz Słowacki). Ta książka powinna się znaleźć na półce dziecięcej w każdym domu.
Żołnierka. Przywoływaczka. święta. Osierocona i nikomu niepotrzebna Alina Starkov jest żołnierką, która wie, że może nie przeżyć swojej pierwszej wyprawy do Fałdy Cienia - połaci nienaturalnego mroku, na której wprost roi się od potworów. Kiedy jednak jej pułk zostaje zaatakowany, Alina wyzwala w sobie uśpioną dotąd magiczną moc, o której istnieniu nie miała pojęcia. Następnie wkracza do ociekającego przepychem świata monarchów i dworskich intryg, gdy podejmuje szkolenie wśród griszów, wojskowej elity swojego kraju, i daje się zauroczyć ich niesławnemu dowódcy, zwanemu Zmroczem. Zmrocz uważa, że Alina potrafi przywołać moc zdolną zniszczyć Fałdę Cienia i zjednoczyć rozdarty wojną kraj - w tym celu musi jednak zrozumieć i opanować swój nieokiełznany dar. Królestwo znajduje się w coraz większym niebezpieczeństwie, a Alina odkrywa tajemnice swojej przeszłości i dokonuje niebezpiecznego odkrycia, które może zagrozić nie tylko wszystkiemu, co kocha, lecz także przyszłości całego kraju.
Kompleksowa analiza systemu pieniądza dekretowego: zasad funkcjonowania, plusów i minusów oraz gospodarczych i społecznych konsekwencji. Żyjemy w erze standardu pieniądza dekretowego. To na nim opierają się współczesne gospodarki. Standard ten ma swoją specyfikę, mechanizmy funkcjonowania, strukturę bodźców, mocne i słabe strony a specyfika ta ma szerokie i daleko idące konsekwencje zarówno gospodarcze, jak i społeczne. Aby zręcznie poruszać się w tym systemie oraz aby lepiej rozumieć świat wokół nas, warto zapoznać się z gruntownym omówieniem pieniądza dekretowego autorstwa Saifedeana Ammousa. Jest to omówienie nie tylko ciekawe i pouczające, ale też nowatorskie, gdyż dokonane przez pryzmat dostępnej od niedawna i według Autora lepszej alternatywy: standardu Bitcoina.
W najnowszym HERITO przyglądamy się historii Romów, ale przede wszystkim ich współczesności, a zwłaszcza temu, jak szeroko pojęta romskość przejawia się w architekturze, kulturze i sztuce naszej części świata. Romowie to mniejszość etniczna wyjątkowo obarczona stereotypami, które widać chociażby w zakorzenionych w polszczyźnie powiedzeniach i frazeologizmach. Podobnie wygląda sytuacja w innych krajach Europy Środkowej, gdzie Romowie muszą zmagać się z różnymi formami rasizmu i wykluczenia. Mimo że Romowie nie są jednorodną grupą, bo przecież nie łączy ich język, wspólna państwowość czy kultura, trwa romskie przebudzenie. Artyści i naukowcy romskiego pochodzenia są coraz widoczniejsi, a efekty ich pracy zauważane i doceniane, czego świadectwem są chociażby sukcesy Małgorzaty Mirgi-Tas. Zachęcamy do lektury!
Powieść nominowana do Nagrody Bookera w 2016 roku. W 1867 roku Finlandię pustoszy wielki głód – ostatni naturalny w historii Europy. Jego ofiarą pada około 20 procent ludności. Przy drogach walają się wypatroszone ciała psów, ludzie żywią się korą drzew, porostami, a nawet zmielonymi kośćmi tych, którzy nie wytrzymali tyle, co oni. Marja, żona rolnika z północy, wyrusza przez śniegi z dwójką dzieci na południe – do Petersburga, gdzie ponoć można dostać chleb. W beznadziejną drogę udają się też inni, w tym Ruuni, młody chłopak, który w trakcie wędrówki próbuje zdobyć zaufanie Marji. Biały głód to apokaliptyczna proza w duchu Drogi Cormaca McCarthy’ego, która podejmuje temat ludzkiej woli przetrwania. Książka zapoczątkuje nową serię współczesnych powieści historycznych w ArtRage – Przeszły-Ciągły.
Krwawa niedziela, która zmieniła Orliczyn w pogorzelisko, sprawia, że ocalali z pożogi muszą poukładać sobie życie na nowo. Marta z rodziną wyjeżdża do Lwowa, Nadia przeprowadza się do krewnych Zinowjewów zamieszkałych w okolicy Łucka, a Andrzej z Marcelem postanawiają wesprzeć oddziały samoobrony, które formują się w wielu miejscach Wołynia, by stawić czoło oszalałym z nienawiści Ukraińcom z UPA. Wissarion przyrzeka zaś sobie, że odnajdzie człowieka, który zniszczył jego życie. Tymczasem Armia Czerwona przekracza dawną granicę Polski na wschodzie i wypiera Niemców na zachód, a dowództwo AK przygotowuje się do akcji „Burza”. Wielu partyzantom nie podoba się sojusz z Sowietami, ale liczą, że inne państwa sprzymierzone przeciwko Trzeciej Rzeszy nie dopuszczą do przejęcia Kresów przez Związek Radziecki. Niestety, zwycięstwo nad Niemcami okazuje się klęską dla Polaków i Ukraińców, a bohaterowie rychło przekonują się, że zdobycie Berlina wcale nie zakończy ich problemów…
Oto poezja, która pomaga przyjmować i obejmować wszystko, czym jesteś!Nigdy nic złego nie działo się ze mną i nigdy nic złego nie dzieje się z tobąTak pisze duchowy nauczyciel i mentor Jeff Foster, który przeszedł przez swoją własną ciemność ale doskonale zna również światło, które jest po drugiej stronie. W tej książce, Jeff prezentuje zbiór wierszy i tekstów, które obejmują pełne spektrum ludzkiego doświadczenia od pozornie przyziemnych, nic nie znaczących chwil, do momentów transcendentnego urzeczywistnienia. Każdy wers jest zaproszeniem do zatrzymania się i refleksji nad innym aspektem transformacyjnej, ludzkiej podróży.Dla Jeffa, każda chwila zawiera w sobie nieskończone potencjały. Na kartach tej książki odkryjesz nie tylko czystąi inspirującą poezję, ale również przewodnik do całkowitego poddania się pięknu oraz nieskończonym możliwościom chwili obecnej.Nie znam duchowości, która oddziela siebie od błota, brudu i chaosu relatywnego świata. Nie znam duchowości, która nie chce się pokłonić złamanemu sercu, napełnić go uwagą i oddechem zalać ciemności światłem, zaprzyjaźnić się z promienną nocą.Jeff Foster
Nadchodzi rok 1939. Ustabilizowane życie Marty, Nadii, Wissariona i Andrzeja nagle legło w gruzach. Tymczasem dla Marcela Lemańskiego wybuch wojny jest szansą na opuszczenie murów więzienia. Okupacja sowiecka a potem niemiecka odciska na bohaterach głębokie piętno, zaś ukraińscy nacjonaliści, kibicujący Trzeciej Rzeszy, liczą na utworzenie niepodległego państwa. Ich zawiedzione nadzieje i gorycz porażki doprowadzają do tragedii, która kosztuje życie tysięcy niewinnych ludzi. Różne postawy, dylematy moralne i skrajne emocje a wreszcie nieustanny lęk towarzyszą bohaterom od pierwszego dnia wojny i malują obraz ponurej rzeczywistości Wołynia i Lwowa.
Znają się od lat i nienawidzą z całego serca. Sylwestrowa noc może odmienić wszystko. Policjant Adam Mach, na którego przyjaciele mówią Vegas, zostaje wezwany, aby zainterweniować podczas bójki w barze Browar. Okazuje się, że sprawa dotyczy Natalii Kordy, którą mężczyzna nazywa Ivy na cześć komiksowej postaci Poison Ivy. Oboje mają wspólnych znajomych, jednak nie przepadają za sobą. Vegas został wezwany, ponieważ kobieta uderzyła kijem bejsbolowym natrętnego klienta, który obmacywał ją, gdy roznosiła drinki. Oczywiście na miejscu pomiędzy Adamem i Natalią wybucha kłótnia. Zajście w barze jest dopiero początkiem kolejnego starcia. Vegas musi przesłuchać niepokorną Natkę, a ona nie ma zamiaru ułatwić mu prowadzenia czynności służbowych. Wkrótce odkrywają, że łączy ich nie tylko obopólna niechęć, ale też trudne do opanowania pożądanie. Znają się od lat i nienawidzą z całego serca. Sylwestrowa noc może odmienić wszystko. Policjant Adam Mach, na którego przyjaciele mówią Vegas, zostaje wezwany, aby zainterweniować podczas bójki w barze Browar. Okazuje się, że sprawa dotyczy Natalii Kordy, którą mężczyzna nazywa Ivy na cześć komiksowej postaci Poison Ivy. Oboje mają wspólnych znajomych, jednak nie przepadają za sobą. Vegas został wezwany, ponieważ kobieta uderzyła kijem bejsbolowym natrętnego klienta, który obmacywał ją, gdy roznosiła drinki. Oczywiście na miejscu pomiędzy Adamem i Natalią wybucha kłótnia. Zajście w barze jest dopiero początkiem kolejnego starcia. Vegas musi przesłuchać niepokorną Natkę, a ona nie ma zamiaru ułatwić mu prowadzenia czynności służbowych. Wkrótce odkrywają, że łączy ich nie tylko obopólna niechęć, ale też trudne do opanowania pożądanie. Opis pochodzi od wydawcy.
Niewinny, że inny. Bajka o tolerancji to książka dla dzieci, której celem jest uzmysłowienie nawet najmłodszym, jak nierozsądna jest segregacja ze względu na cechy wyglądu lub poglądy. Bo jaki ma sens pomysł, na który wpadają czerwone klocki - mówiące innym językiem i będące innego koloru, niż pozostałe klocki - że należy się wywyższyć nad inne zabawki i że są ogólnie lepsze? Wszystkiemu przygląda się zaniepokojony budzik, który wie, że takie pomysły nie prowadzą do niczego dobrego...
Audiobook Wiersze (autor, lektor i przypadkowe lafiryndy) to Marcin Świetlicki do słuchania. Sto tekstów poetyckich, dwie płyty CD. Przekaz zdecydowanie dla wrażliwych! tak sobie myślę pisze Marcin Świetlicki że jest to moje pierwsze w pełni autorskie solowe dzieło, mimo że paradoksalnie w jego nagraniu wzięło udział kilkadziesiąt osób, ale mam silne przeczucie, że wreszcie po raz pierwszy zrealizowana została w pełni moja koncepcja, oj, jak ja lubię mieć kontrolę nad całością, oj, jak ja lubię, mam nadzieję, że jakoś sobie poradziłem, jako zupełny samotnik, który nauczył się z wielkim wysiłkiem pracować z ludźmi, a że rzeczy typowe mnie niekoniecznie interesują, to wymyśliłem sobie kształt tego nietypowego audiobooka Wydawnictwo Wiersze (autor, lektor i przypadkowe lafiryndy) składa się z książki w twardej oprawie, zawierającej esej Marcina Świetlickiego oraz dwóch płyt CD. Na płycie pierwszej (autor i lektor) wiersze czytają Marcin Świetlicki oraz znakomity lektor filmowy Marek Lelek. Znalazły się tu zarówno wiersze sierotki, jak również teksty nieśmiertelne i ponadczasowe. Na płycie drugiej (przypadkowe lafiryndy) wiersze czytają specjaliści branży knajpianej, dyplomowany tramwajarz, listonosz, a także ludzie świata nauki, kultury, teatru, literatury oraz muzyki za każdym razem postaci charyzmatyczne, m. in.: Bożena i Lech Janerkowie, Ryszard Tymon Tymański, Paulina Owczarek, Małgorzata Tekla Tekiel, Dariusz Dudziński, Joanna Jodełka, Miho Iwata, Grzegorz Dyduch, Mariusz Czubaj, Alina Kamińska, Stanisław Heropolitański, Karolina Kowalska, Michał Dymny, MC Robak, Marszałek i Legendarny Afrojax. Całości patronuje duch Richarda Brautigana!
Jedyne, tak obszerne opracowanie tematu, na polskim rynku wydawniczym - 4000 haseł z zakresu urbanistyki, architektury, malarstwa, rzeźby, grafiki, rysunku i rzemiosła artystycznego. Tematyka książki znacznie wykracza poza tradycyjne pojęcie sztuk pięknych i obejmuje również zagadnienia z teorii sztuki, ikonografii, muzeologii, konserwacji, kolekcjonerstwa, sztuki ogrodowej i sztuki ludowej. Uzupełnieniem są hasła z dziedzin nauk pomocniczych historii sztuki np. heraldyki, a także z dziedzin pozornie dalekich, lecz nieodzownych do zrozumienia wielu problemów artystycznych jak: mineralogia, metale, książka i druk, uzbrojenie, instrumenty muzyczne, pojazdy itp. O wartości pozycji stanowi także bogaty materiał ilustracyjny - 820 ilustracji czarno-białych i 220 kolorowych. Słownik adresowany jest do bardzo szerokiego kręgu odbiorców, zarówno do wszystkich, którzy profesjonalnie zajmują się sztuką, jak i do miłośników, kolekcjonerów oraz hobbystów.
Wieloduszne pieśni ze szpitalnych cel, półprzytomne zapiski, słowa chwytane jak oddechy przeciw letargowi. W drugiej książce poetyckiej Paulina Pidzik dzieli z czytelnikami doświadczenia graniczne, usytuowane między własną nagością a cudzym odsłonięciem, między oiomem a ziemią, cuceniem a ocalaniem. W tej eliptycznej gramatyce bólu dokonane i niedokonane zrastają się w tkliwą tkankę, zabliźniają się rozkwit i rozkład. Dopóki jednak trwa odpamiętywanie – czasów, miejsc, samej siebie – zanik zostaje poza granicami, a „jeszcze” nie zamienia się w „już”.
Prawda. Chrystus. Judaizm. Z księdzem profesorem Waldemarem Chrostowskim rozmawiają: Grzegorz Górny i Rafał Tichy Ciąg dalszy bestsellerowej serii! Po dwóch książkach, które okazały się wydawniczymi hitami Bóg, Biblia, Mesjasz i Kościół, Żydzi, Polska otrzymujemy kolejny tom rozmów z ks. profesorem Waldemarem Chrostowskim. W 2014 roku został pierwszym polskim laureatem Nagrody Ratzingera, nazywanym teologicznym Noblem. W uzasadnieniu kard. Camillo Ruini wskazał na zaangażowanie laureata w dialog katolicko-judaistyczny i polsko-żydowski. Tym razem wywiad-rzeka poświęcony jest meandrom relacji Kościoła z Żydami i judaizmem w ostatnim półwieczu. Aby lepiej zrozumieć ich specyfikę, należy cofnąć się do czasów, gdy rozchodziły się drogi Kościoła i Synagogi, ze szczególnym uwzględnieniem osoby i działalności św. Pawła. Ks. prof. Waldemar Chrostowski (ur. 1951) profesor zwyczajny nauk teologicznych. Wykładowca na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, a w latach 2001-2010 także na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od roku 1990 redaktor naczelny kwartalnika teologów polskich Collectanea Theologica; w latach 2003-2013 przewodniczący Stowarzyszenia Biblistów Polskich. Członek Komitetu Teologicznego Polskiej Akademii Nauk, Towarzystwa Naukowego w Toruniu i Polskiej Akademii Filatelistyki. Autor ponad 2800 publikacji naukowych i popularnonaukowych. Kawaler Zakonu Rycerskiego Świętego Grobu Bożego w Jerozolimie.
Detektywistyczna zagadka czeka na rozwiązanie. Lola i Poziomka zapraszają dzieci do przyłączenia się do ciekawego śledztwa w książce "Kocia Szajka i ucho różowego jelenia"! Różowy jeleń to fantastyczna rzeźba, która od lat zdobi wzgórze zamkowe w Cieszynie i jest charakterystycznym znakiem rozpoznawczym. Niestety pewnego kwietniowego słonecznego popołudnia dochodzi do przykrego zdarzenia. Nieznany sprawca utrąca kamieniem ucho różowego jelenia! Trzeba dowiedzieć się, kto to zrobił. Tak nie można przecież traktować pięknych rzeźb!
Amber żyje jak w celi ? boi się świata zewnętrznego, siedzi zamknięta w czterech ścianach. Agorafobia jej jednak nie definiuje. Zapewnia tylko bezpieczeństwo. Van powinien trafić do miejsca dla jemu podobnych. Za więzienne kraty. Ale jest wolny. Poluje. Niszczy. Zabiera. I właśnie znalazł nową, seksowną zabawkę. Mężczyzna z łatwością uprowadza Amber, lecz jej pokręcony umysł sprawia, że Van zaczyna kwestionować własne decyzje. Jest jednak zdeterminowanym draniem, a jego działania pociągają za sobą cholerny ból.
Rodzina, ach, rodzina… Nie zawsze w rzeczywistości wszystko wygląda tak, jakbyśmy sobie tego życzyli, a jeśli zajrzymy do szaf poszczególnych członków rodziny Centobucchich, należy bardzo uważać, by nie powypadały ukryte tam liczne trupy. Carlos Trillo i Domingo Mandrafina przedstawiają kolejny tom epickiej opowieści o rodzinie włoskich imigrantów, którzy za wszelką cenę próbują znaleźć dla siebie kawałek miejsca na ziemi, choć akurat czasy nie są po temu najlepsze. Nadchodzi wielki kryzys, a o pieniądze, o które dotąd i tak nie było łatwo, będzie jeszcze trudniej. Jakby tego było mało, nadciąga nieuchronny kres kina niemego, a pojawienie się filmu dźwiękowego zwiastuje całkiem nową epokę. Nie wszyscy zdołają się w niej odnaleźć, nie poddadzą się jednak bez walki. Cała rodzina Centobucchich zamierza walczyć o swoje do krwi ostatniej… choć tylko w ostateczności własnej. Autorzy serii nie stracili nic ze swego ciętego dowcipu. Prezentują kolejne historie przesycone czarnym humorem i poszerzające barwny obraz czasów, w których osadzili swoich bohaterów, dla czytelnika zaś dodatkową wisienką na torcie będzie pojawienie się w rolach drugoplanowych i epizodycznych autentycznych postaci z tamtego okresu.
Wiktor Woroszylski (1927-1996), poeta, prozaik, tłumacz literatury rosyjskiej, autor utworów dla dzieci i młodzieży oraz dzienników, w których z perspektywy świadka i uczestnika, intelektualisty i rzecznika podstawowych praw egzystencji ludzi i narodów, zapisał najważniejsze zdarzenia powojennej polskiej historii. Życiowe doświadczenie i mądrość, płynąca z obserwacji świata polityki oraz uplątanych w nią ludzi nie tylko Jemu współczesnych, także tych, którzy zapisali się jako Bohaterowie albo bohaterowie dziejów podyktowały Poecie tom wydanych w 1987 roku opowiadań pt. Historie. Wznawiamy je po trzydziestu pięciu latach wraz z kilkoma innymi, mniej znanymi opowiadaniami autorstwa Wiktora Woroszylskiego. Kiedy czytałam Historie przed laty, a był to czas schyłkowego PRL-u, często miałam wrażenie, że to opowiadania o tym, co dzieje się tu i teraz, w Polsce, a fakt, że autor przeniósł wszystko w odległe czasy i miejsca, nie ma większego znaczenia. O dziwo, i dziś, kilka dekad później, odnajduję w Historiach zaskakującą aktualność. Zachowały swoją moc i nadal przemawiają do mnie, choć świat pogalopował do przodu. Może dlatego, że niby wszystko się zmieniło, a jakby pozostało takie samo? Przecież w tym całkiem nowym, cyfrowym świecie, w jakim żyjemy, wciąż nieźle się mają analogowi tyrani, którzy lubią sobie przekupywać buntujących się pisarzy, wciąż gdzieś płoną stosy książek i układane są indeksy zakazanych lektur, wciąż uciekinierzy z ogarniętej wojną ojczyzny popełniają samobójstwa w obskurnych hotelowych pokoikach, czy raczej w ośrodkach dla uchodźców, a tajne policje nadal wydeptują ślady pod pomniki przyszłych bohaterów, choć pewnie dzisiaj raczej zdają się na Pegasusa. Może więc siła tych opowiadań tkwi w tym, że tak blisko im do przypowieści? Że ich przesłanie układa nam się w parabolę ludzkiego losu pod każdą szerokością geograficzną? Że autor sięga do źródeł naszej judeo-chrześcijańskiej kultury i Biblii, by pokazać powtarzalność pewnych ról, które ludzkość odgrywa wciąż na nowo, tyle że w zmieniających się dekoracjach? Z Posłowia Joanny Szczęsnej
W wyniku reformy szkolnictwa, pierwszy rocznik szóstoklasistów idzie do siódmej klasy. Dyrektor Biedrzycki, który nie lubi zatrudniać ludzi „z ulicy”, dzwoni do Weroniki Nowackiej i prosi ją o powrót do szkoły. Kontaktuje się również z Zuzanną Słowik, emerytowaną nauczycielką. Chce, żeby przyjęła etat polonistki. Edyta Jesionowska zatrudnia Antka. Student ma się opiekować ośmioletnią Patrycją, odbierać ją ze szkoły i pomagać jej w odrabianiu lekcji. Chłopak wpada w oko starszej córce Edyty. Wkrótce dziewczyna wyjawia matce dramatyczną tajemnicę, a Antek zostaje zamordowany w zagadkowych okolicznościach. Jak sekrety wpłyną na dalsze życie rodziny i szkolną rzeczywistość? Do jakich wniosków doprowadzi śledztwo prowadzone przez Pawelca i Szubę? Małgorzata Rogala kolejny raz zabiera nas do środowiska nastolatków oraz ich zawiłych relacji z rówieśnikami, nauczycielami i rodziną.
„Monografia stanowi bardzo udaną próbę przybliżenia sylwetki Jana Grotowica – postaci nie tylko barwnej, lecz także ważnej dla dziejów zarówno Kościoła, jak i XIV-wiecznej Polski. Książka została oparta na bardzo rozległej kwerendzie archiwalno-bibliotecznej. Spożytkowano w niej zarówno źródła drukowane, jak i rękopiśmienne – i to niejednokrotnie jak dotąd niewykorzystane przez badaczy, co w odniesieniu do wieku XIV stanowi godne odnotowania osiągnięcie. Rozprawa ta wprowadza do obiegu naukowego szereg istotnych spostrzeżeń dotyczących diecezji krakowskiej pod rządami Jana Grotowica i uwag odnośnie do początków inkwizycji na ziemiach polskich czy też nowych ustaleń na temat pośmiertnego kultu biskupa. Całość dopełniają dobrze dobrane materiały ikonograficzne, a także zestawienia informacji zebrane w tabele, które w wielu przypadkach znacząco ułatwiają śledzenie narracji. Autorka wykazała się bardzo dobrą znajomością literatury przedmiotu obejmującej wiele różnych dziedzin, od genealogii aż po dzieje historii gospodarczej”. (Z recenzji dr. hab. Wiktora Szymborskiego, prof. UJ) Bohaterem niniejszego opracowania jest 26. biskup krakowski – Jan Grotowic herbu Rawicz (ok. 1280–1347). Ten żyjący w czasach Władysława Łokietka i Kazimierza Wielkiego dostojnik kościelny nie doczekał się do tej pory monografii stanowiącej pełne opracowanie biograficzne, z możliwie najszerszym naświetleniem problemów badawczych. Hierarcha ten należy do szczególnie wyrazistych, a wręcz kontrowersyjnych przedstawicieli XIV-wiecznego polskiego episkopatu i już sam ten fakt czyni jego postać godną zainteresowania. Niniejsza książka wpisuje się w rozkwitający w ostatnich dekadach gatunek prac historycznych jakimi są monografie biograficzne polskich biskupów średniowiecznych.
Książka wydana w serii Wielkie Litery ? w specjalnym formacie z dużą czcionką dla seniorów i osób słabowidzących. Pierwszy tom sagi Siostry zulicy Wiśniowej. Poodejściu narzeczonego Ada przeżywa załamanie nerwowe, zktóregopróbują wyrwać ją siostry, Jagna iSara. Kiedy ich metody niedziałają, postanawiają zwrócić się zprośbą opomoc domatki mieszkającej wniewielkim miasteczku naKujawach. Ta wykorzystuje fatalną sytuację prowadzonego przezsiebie schroniska dla zwierząt. Prosi Adę owsparcie zapraszając jednocześnie doodwiedzin wrodzinnych stronach. Adam planuje ślub zBianką. Zawarcie małżeństwa ma mu pomóc odzyskać rodzeństwo, które pośmierci rodziców zamieszkało ukrewnej. Niestety, okazuje się, żeBianka, zestrachu przedodpowiedzialnością, bezsłowa uciekła dorodzinnego domu. Adam pragnie się znią rozmówić, aledziewczyna niechce go widzieć. Sytuacja zbiega się zpojawienie się Ady, pierwszej miłości Adama. Tuż pomaturze Ada zerwała zKamińskim tłumacząc rozstanie odmiennym spojrzeniem naprzyszłość. Powrót Janowskiej doGraborówka staje się okazją donaprawienia dawnych błędów. Dodziś Ada wyrzuca sobie, żepodle potraktowała chłopaka, przezco najprawdopodobniej niewiodło się jej później wmiłości. Postanawia odkupić swoje winy iproponuje Kamińskiemu, żezastąpi Biankę wroli panny młodej, dzięki czemu plany Adama będą miały szansę się zrealizować.
Gustave Doré, rysownik, słynny ilustrator Biblii, Boskiej komedii Dantego i utworów Rabelais?go, opublikował Dzieje Świętej Rusi, swoją pierwszą samodzielną książkę, gdy miał 22 lata. Był rok 1854. Trwała właśnie wojna krymska, w której Francja i Anglia walczyły po stronie Turcji przeciwko Rosji. Doré wykorzystał (i z młodzieńczą dezynwolturą przekroczył) rejestr obiegowych w tym czasie wyobrażeń Francuzów na temat Rosji, uformowanych w pierwszej połowie XIX wieku pod wpływem doniesień naocznych świadków i podróżników ? choćby takich jak Joseph de Maistre czy Adolphe de Custin ? którzy szeroko rozpisywali się o rosyjskim życiu i rosyjskim charakterze. W Dziejach Świętej Rusi wyobrażenia te zyskują wyraźnie pamfletowe zabarwienie. Doré utożsamia ?rosyjskość? z barbarzyństwem i autorytaryzmem. Rysownikowi udało się przy tym stworzyć serię obrazów Rosji o tak wyrazistej formie, że okazały się one później poręcznymi i podręcznymi rekwizytami rozmaitych ideologicznych przedsięwzięć.
Chłopiec, który zawsze należał do mnie, jest teraz mężczyzną znajdującym się poza moim zasięgiem. Poznaliśmy się z Ezrą Sternem w wannie, kiedy mieliśmy dziewięć miesięcy. Od tamtej pory nie odstępowaliśmy od siebie na krok. Wspólne zabawy i rozmowy towarzyszyły nam przez całe dnie, a pocałunek, najbardziej niezdarne, mokre i spektakularne trzydzieści sekund mojej młodości, uświadomił mi, co czułam do najlepszego przyjaciela. Aż pewnego dnia nasze rodziny, połączone czymś więcej niż więzami krwi, zostały rozdzielone w mgnieniu oka. Dwadzieścia lat później moje nieopierzone kaczątko, mój najlepszy przyjaciel z dzieciństwa, chłopiec niezauważany przez nikogo, stał się mężczyzną, którego nie można zignorować. Wspanialszym. Żarliwszym. Mądrzejszym. Zajętym. Kiedy znów się odnajdujemy, na naszej drodze pojawiają się sekrety, kłamstwa i obietnice. Ale nie po to zaszliśmy tak daleko, by teraz się poddać. I dokładnie wiem, jaki wykonać ruch, żeby Ezra Stern znów był mój.
The brand-new, hilarious book from bestselling, record-breaking author Adam Kay.The olden days were pretty fun if you liked wearing chainmail or chopping people's heads off but there was one TINY LITTLE problem back then . . . doctors didn't have the slightest clue about how our bodies worked.It's time to find out why Ancient Egyptians thought the brain was just a useless load of old stuffing that might as well be chucked in the bin, why teachers forced their pupils to smoke cigarettes, why hairdressers would cut off their customers' legs, and why people used to get paid for farting. (Unfortunately that's no longer a thing - sorry.)You'll get answers to questions like:Why did patients gargle with wee?How did a doctor save people's lives using a washing machine, a can of beans and some old sausages?What was the great stink? (No, it's not what doctors call your bum.)If you're sure you're ready, then pop a peg on your nose (there was a lot of stinky pus back then), pull on your wellies (there was a lot of poo there too), wash your hands (because they certainly didn't) and explore this gross and gruesome history of the human body!
Każdego dnia Monsieur wstaje bladym świtem, zjada to samo śniadanie, nasłuchuje prognozy pogody, po czym zaopatrzony jak zwykle w ten sam prowiant (puszkę ryb, których szczerze ma już dość!) rusza - jak wielu kolegów z bretońskiego wybrzeża, na połów. Żona surowa ale oddana, odprowadza męża i czeka cierpliwie na jego powrót. Jednak pewnego popołudnia Monsieur nie wraca do domu. Tak oto Madame z opiekunki domowego ogniska zmienia się w nieustraszoną poszukiwaczkę zaginionego męża! Jej spokojne, od wielu lat płynące wolnym tempem życie nabierze zawrotnej prędkości... Uroczy, zabawny, czuły, pełen miłości i ciepła i humoru – Ocean miłości jest jednym z najbardziej poruszających komiksów powstałych w Europie w XXI wieku. Wydawnictwo Mandioca ma zaszczyt, przyjemność i nieukrywaną radość wydać jeden z najukochańszych komiksów jaki kiedykolwiek mieliśmy okazję zobaczyć.
"Żuraw ma niezwykle doniosłe znaczenie w kulturze chińskiej ? w szczególności zaś żuraw mandżurski, symbolizujący długowieczność, pomyślność oraz elegancję. Często łączony jest z taoistycznymi nieśmiertelnymi, stąd jego inna nazwa ? ?nieśmiertelny żuraw? (xianhe)". Sztuka chińska to sztuka niezwykle barwna, bogata w szczegóły, a także przesycona symboliką. Zaprezentowane w niniejszym albumie przykłady drobiazgowego haftu ludowego to propozycja nie tylko dla czytelników pragnących prześledzić technikę powstawania arcydzieł sztuki hafciarskiej. To również wyjaśnienie symboliki związanej z różnymi zwierzętami ? zwłaszcza z gatunkami ptaków ? oraz roślinami, kamieniami i innymi elementami przyrody. Album ?Bezmiar ptaków na płótnie utkany? jest prawdopodobnie pierwszą próbą tak obszernego przedstawienia sztuki chińskiego haftu polskim czytelnikom. Prezentacja haftowanych ekranów pełniących funkcje użytkowe i dekoracyjne stanowi punkt wyjścia do dogłębnego wyjaśnienia kontekstów kulturowych leżących u podstaw chińskiej sztuki ludowej. Warto pamiętać, że jest to sztuka wciąż żywa ? zainteresowanie folklorem w Chinach nie słabnie, czego dowodem jest niniejsza praca, tematycznie zahaczająca również o filozofię, estetykę czy antropologię.
Wybór pism na temat na temat natury i praktyki funkcjonowania systemu komunistycznego. Ich autor, uczestnik antykomunistycznej opozycji, więziony przez komunistów po tzw. procesie taterników, stworzył jedną z najbardziej przenikliwych diagnoz komunizmu, łącząc namysł nad jego stroną teoretyczną i ideologiczną z analizą działań władz komunistycznych na różnych polach ich funkcjonowania (m.in. aparatu represji, propagandy). W tomie zawarte są także jego teksty o antykomunizmie i trudnościach z rozliczeniem komunizmu po 1989 roku, należące do najważniejszych głosów w polskiej publicystyce na ten temat. Komunizm jako ideologia i jako ustrój był ułomny intelektualnie, moralnie i estetycznie. Produkował w skali masowej zło, kicz i głupstwo. Reagowano na komunizm z powodów moralnych, a także intelektualnych i estetycznych. Dezaprobata była kwestią smaku wrażliwości moralnej, intelektualnej i estetycznej. Jeśli nie wszyscy reagowali podobnie, to dlatego, że smak nierówno podzielono. W trafnym widzeniu sprawy niektórym przeszkadzały interesy; na ogół niełatwo uznać, że postępowanie własne lub osób bliskich było niewłaściwe. Ale antykomunizm był nie tylko postawą potoczną, bywał pogłębioną refleksją nad ideologią, ruchem-organizacją i ustrojem komunistycznym. (Antykomunizm i właściwości komunizmu) Historia komunizmu i postkomunizmu pokazuje, że komunizm jako ustrój nie był w stanie przetrwać bez gotowości władz do posługiwania się przemocą w znacznym zakresie. Rezygnacja ze stosowania przemocy zniszczyła ten ustrój. Okazało się, że głównym powodem utrzymywania się komunizmu, jego zakorzenieniem, było stosowanie przemocy lub wiarygodne zagrożenie jej użyciem. Prawa historii, o których pisali marksiści, nie podtrzymywały komunizmu, nie mógł on istnieć bez przemocy wobec przeciwników, stosowanej aktualnie lub wiarygodnej jako groźba. Nasuwa się w związku z tym sformułowanie w rodzaju marksistowskich twierdzeń arytmetycznych (Lenin uważał, że komunizm równa się władza rad plus elektryfikacja). Otóż komunizm minus przemoc równa się zero. (Zakorzenienie władzy komunistycznej (ustroju) w społeczeństwie)
Słownik prezentuje sylwetki kapłanów, nauczycieli, naukowców i innych przedstawicieli elit polskich, którzy po 1945 r. pozostali na terenie ZSRS. Jedni nie chcieli, a inni nie mogli osiąść w powojennej Polsce. Podjęli misję przeciwstawiania się sowietyzacji, ocalenia języka, kultury, przechowania wiary. Nie zabiegali o honory, nie liczyli na ordery czy wyrazy uznania. Niczym żołnierze na straconych placówkach pełnili służbę, nie zważając na jej dramatyczne konsekwencje ? więzienia i łagry sowieckie, represje, praca na najgorszych stanowiskach, znacznie poniżej kompetencji. Niech zatem biogram każdego z nich przyczyni się do zachowania jego ofiary i pracy w pamięci narodu.
Poruszająca biografia irlandzkiego robotnika, którego heroiczna walka z nałogiem do dziś inspiruje tysiące ludzi chcących uwolnić się od ciemności różnych zniewoleń. Mateusz Talbot, drobnej postury prosty irlandzki robotnik, przez lata uzależniony od alkoholu, niczym nie przypomina świętych mężczyzn, których wizerunki znamy z kościelnych obrazków. Heroiczna walka Mateusza o wyjście z nałogu, jego ufne zawierzenie Bogu i szczególne umiłowanie Jezusa ukrytego w Eucharystii stawiają go jednak na równi z najbardziej inspirującymi postaciami z historii Kościoła. O praktykach pokutnych, którym Mateusz oddawał się przez wiele lat swojego życia, nawet najbliżsi mu ludzie dowiedzieli się dopiero po jego śmierci. Znany był bowiem przede wszystkim z gorliwej modlitwy, ascetycznego trybu życia i ciężkiej pracy, a także z ogromnej życzliwości i pogody ducha, poprzez które dawał świadectwo swej radości z bycia blisko Boga. Matt Talbot to nie święty z obrazka. To człowiek z krwi i kości, który ze świętości i czystości serca uczynił swój sposób na życie. Jego świadectwo wiary do dziś pociąga ludzi ku Bogu, szczególnie jeśli są od Niego bardzo daleko, jeśli stracili nadzieję, jeśli walczą z różnymi zniewoleniami lubi próbują wyrwać się z ciemności, która ogarnęła ich duszę.
Książka wydana w serii Wielkie Litery ? w specjalnym formacie z dużą czcionką dla seniorów i osób słabowidzących. Fascynujące dzieje kilku pokoleń silnych kobiet Kiedy Tekla Tracz wchodzi potrapie liniowca pasażerskiego złamana bólem zpowodu pozostawionej napastwę losu wAmeryce córeczki Kasi, nikt niejest wstanie przewidzieć, żetodramatyczne dla niej wydarzenie zdeterminuje losy następnych pokoleń. Rozciągnięta wczasie opowieść okobietach zrodziny Traczów rozpoczynająca się wpierwszych latach XX wieku. Tekla, Barbara, Monika iWaleria ? choć popełniają błędy przodkiń ipłacą zatowysoką cenę, tojednak wciąż szukają wsobie siły dowalki zprzeciwnościami losu.
Zestaw drewnianych klocków na których nadrukowany jest cały alfabet małych liter. Poprzez zabawę dziecko uczy się rozróżniania poszczególnych liter oraz tworzenia wyrazów.
Autorka serii The Cursebreakers! Kiedy pradawna magia wystawia na próbę nowo odkrytą miłość, mroczny los upomina się o swoje W królestwie Syhl Shallow magia od dawna jest zakazana. Callyn i Jax znali ją dotąd tylko z książek. W dzieciństwie zaczytywali się w opowieściach o potężnych magach i mitycznych scraverach panujących nad ogniem i lodem. Dziś oboje wiedzą, że stanowi ona realne zagrożenie to za jej sprawą zginęli rodzice Callyn, a ona musi teraz sama wychowywać młodszą siostrę. Magia nie pomogła też Jaxowi, gdy stracił nogę w wypadku. Ku ich ogromnemu zdziwieniu okazuje się, że magia powróciła do Syhl Shallow pod postacią maga, który jest mężem królowej. Gdy staje się jasne, że lud Syhl Shallow musi zaakceptować tę sytuację, nikt nie jest z tego zadowolony. Kiedy do miasteczka przybywa nieznajomy, który proponuje Jaxowi i Callyn srebro za przekazywanie tajnych wiadomości, wybór jest oczywisty nawet jeśli oznacza to pomoc w spisku przeciwko nowemu królowi. Oboje są gotowi podjąć ryzyko. Ale wtedy pojawia się ktoś jeszcze: przystojny Lord Tycho, Królewski Kurier, któremu powierzono zadanie wykrycia spiskujących przeciwko władcy. Opis pochodzi od wydawcy.
Kulisy działania mrocznego biznesu, który zapanował nad Ameryką Łacińską. Dżungle i slumsy, komunistyczna guerilla i paramilitarne szwadrony śmierci, biznesmeni w luksusowych willach i pierwszoligowi płatni zabójcy. Ciężkie worki gotówki zmieniające właścicieli i strzelaniny w centrach miast. Witamy w świecie wielkiej desperacji, wielkich pieniędzy i wielkiego strachu. To typowe obrazki na wojnie, o której tak mało się słyszy.