Łacińska Rozprawa o scenicznym wykonaniu (1727) bawarskiego jezuity Franza Langa to przede wszystkim jeden z pierwszych europejskich podręczników "koniecznej i szlachetnej sztuki" - gry aktorskiej. Ale nie tylko - problematykę aktorstwa osadzono bowiem w ramach poradnika dla nauczycieli odpowiedzialnych za przygotowanie przedstawień szkolnych od początku, tj. napisania tekstu sztuki, do finału, jakim był spektakl. W świetle dużej mobilności nauczycieli szkół jezuickich i kosmopolitycznej tendencji w programie działania zakonu rozprawę Langa traktować można jako sumę powszechnego doświadczenia europejskiego (zatem i polskiego) zdobywanego w tak niezwykle w owym czasie rozbudowanym teatrze szkolnym. Znajomość wywodów Langa pozwala nie tylko na rekonstrukcję kształcenia młodocianych aktorów równie istotna jest dla poznania publiczności teatralnej, na którą składali się w dużym procencie widzowie o wysokich kompetencjach.
W ostatnich latach dokonała się znacząca zmiana w podejściu do osób niepełnosprawnych, doprowadzając do weryfikacji dotychczasowych sposobów usprawniania. Obecnie nikt już nie podważa konieczności wieloprofilowego usprawniania dzieci bez odrywania ich od domu rodzinnego i środowiska, w którym się wychowują. W tym poradniku rodzice i opiekunowie dzieci niepełnosprawnych znajdą wyczerpujące informacje na temat rehabilitacji, najczęściej stosowanych metod usprawniania ruchowego, a także postępowanie leczniczo-usprawniające w codziennych czynnościach.