„Model szkoły humanistycznej, skrystalizowany w jezuickim Ratio studiorum (Neapol 1599), był międzynarodowy i interkontynentalny. Objął wychowanków różnej narodowości i kultur. Zgodnie z Ratio, studia językowe miały być otwarte na wiadomości z historii, prawa, geografii, wojskowości, religii czy zwyczajów, dotyczące świata antycznego. Jezuici dostrzegali jednak ambicje i oczekiwania społeczności, wśród których pracowali. Już Konstytucje Ignacego Loyoli kilkakrotnie podkreślały konieczność dostosowania się do okoliczności czasu, miejsca i osób, stąd w nauczaniu uwzględniano elementy dotyczące geografii i historii poszczególnych państw i narodów od czasów najdawniejszych do współczesnych.
Do ambitnych zadań edukacyjno-apostolskich przygotowywały młodych jezuitów seminaria nauczycielskie. Opracowany słownik biograficzny profesorów tych instytucji stanowi poważny wkład do poznania dziejów kultury umysłowej Towarzystwa Jezusowego, dziedzictwa narodowego. Solidne zapoznanie się źródłowe Autorki z aktywnością zgromadzenia, motywami jego działań i zaniechań, duchowością, ideałami edukacyjnymi, pozwoliło napisać słownik o dużym znaczeniu naukowym. Biogramy opracowano precyzyjnie, starannie, wyzyskano solidną bazę źródłową i bogatą literaturę”.
– z recenzji dr. hab. Kazimierza Puchowskiego, prof. UG
Autor | Anna Królikowska |
Wydawnictwo | WAM |
Rok wydania | 2018 |
Oprawa | miękka |
Liczba stron | 184 |
Format | 15.5 x 23.0 cm |
Numer ISBN | 9788327715371 |
Kod paskowy (EAN) | 9788327715371 |
Waga | 296 g |
Data premiery | 2018.12.13 |
Data pojawienia się | 2018.12.13 |
Produkt niedostępny!
Ten produkt jest niedostępny. Sprawdź koszty dostawy innych produktów.
Ta rzeczowa i pobudzająca do refleksji nad oświatą i nauką w okresie staropolskim monografia znacznie wzbogaca wiedzę o szkolnictwie jezuickim i dziejach szkół jezuickich w Rzeczypospolitej. Celem studium materiałowo-interpretacyjnego było zrekonstruowanie procesu kształcenia młodzieży w kolegiach jezuickich zlokalizowanych w Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Autor wykorzystał do tego nie tylko zachowane źródła, lecz także literaturę przedmiotu, narastającą sukcesywnie od kilkudziesięciu lat i rozproszoną często po trudno dostępnych publikacjach i czasopismach. Jego zamiarem było usytuowanie miejsca i dorobku dydaktycznego kolegiów jezuickich w kontekście działalności szkół różnych kręgów.
Pojęcia religijne młodzieży. Badania empiryczne denotacyjnego i konotacyjnego rozumienia pojęć podejmuje problematykę w polskim kontekście badań psycho-pedagogicznych oryginalną i pionierską, prezentując jednocześnie jej szerszy kontekst uwarunkowań kulturowych, filozoficznych, psychologicznych, socjologicznych, pedagogicznych, które mogą mieć znaczenie w kształtowaniu się świadomości religijnej. Jest ona próbą zdiagnozowania stanu świadomości religijnej budowanej w oparciu o system pojęć religijnych i poszukiwaniem związku między rozumieniem pojęć a typem przeżywanej religijności. Diagnoza oparta została na badaniach empirycznych, przeprowadzonych wśród młodzieży klas maturalnych. W książce znajdzie czytelnik propozycję modelu rekonstrukcji pojęć...
Kongres Europejskiej Ekipy Katechetycznej, który miał miejsce w Krakowie w 2010 roku, podjął refleksję nad zagadnieniem narracyjnego wymiaru katechezy. Specjaliści z zakresu katechezy i edukacji religijnej, którzy przybyli z większości krajów Europy, zajęli się różnymi aspektami narracji, a owocem ich wytężonych prac jest publikacja „Narracyjny wymiar edukacji chrześcijańskiej”. Książka (…) może być przydatna zarówno dla czytelnika o zainteresowaniach ściśle naukowych, jak i dla praktyków: katechetów, księży, wychowawców, nauczycieli. Jej niewątpliwą zaletą jest udostępnienie czytelnikom, którzy nie mogli uczestniczyć w obradach Europejskiego Kongresu Katechetycznego, jego podstawowych publikacji oraz wskazanie pozycji bibliograficznych, które umo...
„Książka prezentuje wiele studiów biografii zasłużonych postaci dla teorii i praktyki edukacyjnej. Tego typu książki przedstawiają szczególnego rodzaju wartość poznawczo-praktyczną, gdyż w tym przypadku czytelnicy otrzymują – w odróżnieniu od periodyków naukowych – w jednym monograficznym tomie kilkanaście tekstów o uczonych i nauczycielach, będących w przeszłości w swoich środowiskach mistrzami i przewodnikami, którzy odegrali w nich na tyle wyjątkową i niepowtarzalną rolę, że trwale zapisali własną działalność i twórczość pedagogiczną na kartach dziejów oświaty i kultury. Publikacja jest zaadresowana nie tylko do badaczy dziejów oświaty i wychowania, ale również do przedstawicieli innych dyscyplin naukowych, którzy prowadzą badania his...
Książka została podzielona na dwie części: dotyczącą pogranicza terytorialnego oraz pogranicza symbolicznego. Nierównowaga ich objętości nie jest przypadkowa, wyraża ona bowiem skalę zainteresowania w naukach społecznych obydwoma ujęciami pogranicza. Pogranicze terytorialne jest obiektem licznych badań, przede wszystkim socjologicznych (prace Andrzeja Sadowskiego, Grzegorza Babińskiego, Zbigniewa Kurcza, Ireny Machaj, Leszka Gołdyki, Andrzeja Saksona, Marii Zielińskiej, Dariusza Wojakowskiego, Jacka Kurzępy ? ta lista nazwisk badaczy zajmujących się w Polsce zjawiskami społecznymi związanymi z pograniczem zapewne wciąż nie jest kompletna), które stara się obecnie uzupełniać też psychologia (przykładem może być praca z roku 2016 pod redakcją Jolanty M...
Ważnym zadaniem etnopedagogiki staje się usytuowanie ucznia terenów pogranicza językowo-kulturowego w relacjach wielokulturowych na tle procesów globalizacji, lokalizacji i glokalizacji, pomoc dziecku w kształtowaniu własnej tożsamości, tworzenie obrazu siebie jako człowieka pogranicza, przy identyfikacji z kulturą regionalną, narodową i państwową, miejscową tradycją, dziedzictwem kulturalno-historycznym regionu i Polski. Niniejszy tom stanowi kolejną dyskusję w tym zakresie, przynosi pogłębioną refleksję nad kształtowaniem się tożsamości człowieka pogranicza, od najwcześniejszego okresu edukacji. Oddajemy go do rąk czytelników: pracowników nauki, nauczycieli i studentów z nadzieją, że znajdą w nim pożyteczne wskazówki oraz przykłady oddziaływań w...
Kolejny tom Dziedzictwo Kresów: kultura, narody, wyznania obejmuje szerokie spektrum problematyki związanej z Kresami Rzeczypospolitej. Zawarte w nim artykuły omawiają podjęte, zróżnicowane zagadnienia w sposób interesujący, w oparciu o źródła i opracowania. Co warte podkreślenia i szczególnie cenne, nie unika się tu osobistych relacji zamieszkałych na Kresach ludzi. Zbiór artykułów poszerza wiedzę czytelnika o problematykę dotychczas nie opracowaną, bądź z biegiem czasu mogącą ulec zapomnieniu. Wszystkie zamieszczone w tym tomie artykuły są ciekawe, wartościowe i na wysokim poziomie. dr hab. Ewa Danowska, UJK w Kielcach Publikacja zawiera interesujące teksty dotyczące kulturowej, narodowej i wyznaniowej specyfiki Kresów w okresie od XIX do początków XXI w...
„Książka ma charakter nowatorski, bowiem w rodzimej literaturze nie posiadamy globalnego ujęcia problematyki kształcenia nauczycieli dla potrzeb szkolnictwa jezuickiego od czasu powstania tego zakonu aż po jego kasatę. Autorka wykazała się bardzo dobrą znajomością źródeł i literatury przedmiotu, która została poddana szczegółowej krytyce i umiejętnie wykorzystana. Dzięki temu omawianie poszczególnych zagadnień zostało przeprowadzone w powiązaniu z założeniami i koncepcjami szkolnictwa jezuickiego w Europie. Takie szerokie ujmowanie zagadnień pozwoliło Autorce lepiej zrozumieć i ocenić szkolnictwo jezuickie w Polsce, w tym również system kształcenia nauczycieli. Dzięki szczegółowo przeprowadzonej analizie programu i stosowanych podręczników Autorka we...
Bonito
O nas
Kontakt
Punkty odbioru
Dla dostawców
Polityka prywatności
Ustawienia plików cookie
Załóż konto
Sprzedaż hurtowa
Bonito na Allegro