Śląska Kolej Górska, wiodąca u podnóża Sudetów, powstała w latach 1863–1867 na szlaku Görlitz/Węgliniec – Jelenia Góra – Wałbrzych. Architektura obiektów stacyjnych i drogowych obiektów inżynieryjnych szlaku stanowi jedno z wybitniejszych dzieł budownictwa kolejowego ówczesnej epoki.
Górskie otoczenie miało wpływ na wyjątkową formę linii. Monumentalne obiekty stacyjne zaprojektował znany niemiecki architekt Hermann Cuno, natomiast budowę linii prowadził zasłużony dla budownictwa kolejowego radca budowlany Karl Malberg.
Książka Architektura Śląskiej Kolei Górskiej Gorlitz/Węgliniec – Jelenia Góra – Wałbrzych ukazuje nieznane dotąd wątki historyczne z okresu budowy szlaku kolejowego, prezentuje głównych budowniczych i twórców tej kolei, przedstawia architekturę stacji kolejowych z uwzględnieniem ich lokalizacji przestrzennej, zastosowanego budulca, wystroju architektonicznego oraz rozplanowania funkcjonalnego wnętrz najważniejszych obiektów dworcowych.
Wśród omawianych obiektów znalazły się dworzec w Węglińcu, który uzyskał wystrój na miarę dworców berlińskich, neorenesansowy dworzec w Jeleniej Górze, zbudowany z bloków jasnego piaskowca, a także kamienny neogotycki dworzec w Rybnicy, powstały z myślą o kuracjuszach przybywających do położonego w pobliżu uzdrowiska Cieplice.
W książce ukazane zostały także obiekty inżynieryjne linii, przedstawione parametry techniczne mostów, wiaduktów, przepustów i tuneli.
Publikację wzbogaca dokumentacja ikonograficzna, zarówno archiwalna, jak i współczesna,
Autor | Przemysław Dominas |
Wydawnictwo | Księży Młyn |
Rok wydania | 2014 |
Oprawa | twarda |
Liczba stron | 226 |
Format | 21.0x29.5cm |
Numer ISBN | 978-83-7729-148-1 |
Kod paskowy (EAN) | 9788377291481 |
Data premiery | 2014.06.30 |
Data pojawienia się | 2014.06.18 |
Produkt niedostępny!
Ten produkt jest niedostępny. Sprawdź koszty dostawy innych produktów.
Niezwykle urozmaicony krajobraz Polski zaskakuje możliwościami spędzania wolnego czasu. Prezentowany przewodnik zawiera opisy 1001 najpiękniejszych zakątków, które sprawią, że każda zaplanowana wyprawa okaże się niezwykłą przygodą.
W połowie XIX wieku nastąpił rozkwit polskiej kultury uzdrowiskowej. Na ziemiach polskich obok kilku znanych już i szybko rozwijających się kurortów pojawiło się wiele miejscowości, w których „odkryto” źródła mineralne. Były to miejscowe słodkie wody czy też żętyca i kumys wykorzystywane w procesie leczenia pacjentów cierpiących na różne schorzenia. Przez lata prywatni właściciele lub przedstawiciele władz centralnych i lokalnych (głównie Galicja) intensywnie starali się rozwijać miejscowości lecznicze i uzdrowiskowe, by przyciągnąć do nich jak najwięcej kuracjuszy. Niestety, z biegiem lat nie zawsze udawało się realizować takie zamierzenia i utrzymać status uzdrowiska (zdrojowiska). Niektóre z nich upadały. Przyczyny kryzysu albo upadku bywały...
Obserwowany w ostatnich latach renesans kolei w Polsce wyraźnie widoczny jest również na Dolnym Śląsku. Na intensywny wzrost przewozów pasażerskich w regionie w sposób szczególny wpłynęło powołanie w 2007 roku przewoźnika Koleje Dolnośląskie. Obchodzona w tym roku 10 rocznica działalności Kolei Dolnośląskich skłania do refleksji nad powstaniem i funkcjonowaniem spółki, której aktywność w naturalny sposób łączy się z ciekawymi dziejami kolei w regionie. W granicach obecnej Polski początek tym dziejom dało uruchomienie 22 maja 1842 roku odcinka Wrocław – Oława. W prezentowanej książce ważne dla funkcjonowania kolei wydarzenia zostały ukazane wraz z przedstawieniem infrastruktury kolejowej regionu. O jej wyjątkowości decyduje fakt rozległej sieci ł...
„Astra Vision” to seria kredek o doskonałej jakości. Kredki są miękkie w użyciu, nie pylą i nie rozmazują się. Z łatwością się temperują. Mają wyraziste kolory i atrakcyjny design. W ofercie dostępne są kredki heksagonalne, trójkątne oraz trójkątne jumbo odpowiednie również dla dzieci leworęcznych.
(...) Liturgia Godzin, tak często dziś sprawowana w różnych grupach modlitewnych, coraz bardziej będzie się stawała modlitwą osobistą dojrzałego chrześcijanina, pogłębiając świadomość wielbienia Boga we wspólnocie wiary, nadziei i miłości. niech temu posłuży drugie już wydanie Liturgia Godzin dla Osób Świeckich. A Bogu niech będą dzięki za to, że duch Soboru przenika Lud Boży w naszej Ojczyźnie (...)
W opakowaniu znajdują się 24 dwustronne kredki, co daje do dyspozycji 48 intensywnych kolorów. Kredki mają trójkątny kształt. Wysokiej jakości drewno ułatwia wygodne temperowanie kredek. Temperówka w każdym opakowaniu podwójnych kredek Astra. Wymiary opakowania: 22.0 x 19.0 cm
W książce przedstawiono wszystkie serie wąskotorowych wagonów spalinowych (zwanych też motorowymi) używanych w Polsce od 1926 roku do początku XXI wieku, na kolejach o szerokości torów: 600, 750, 785, 800 i 1000 mm. Są tu wagony zbudowane zarówno w Polsce (przez fabryki oraz metodą gospodarczą przez warsztaty kolei wąskotorowych), jak i zakupione za granicą oraz przejęte w 1945 roku po kolejach niemieckich. Opisano budowę poszczególnych serii wagonów oraz, w miarę możliwości, losy poszczególnych wagonów. Ogółem po wąskich torach w Polsce jeździło ponad 130 wagonów spalinowych, w chwili obecnej czynnych jest zaledwie kilka, a nieliczne wagony są nieczynnymi obiektami muzealnymi. Odbiorcy: miłośnicy kolei, hobbiści, modelarze oraz wszyscy zainteresowani his...
Książka Mosty kolejowe na Śląsku do 1945 roku umożliwia poznanie bogatych dziejów najważniejszych obiektów mostowych oraz prześledzenie rozwoju mostowej myśli inżynieryjnej stosowanej na Śląsku Pruskim przez ponad 100 lat funkcjonowania kolei. Od epoki wielkich kamiennych mostów sklepionych przez okres dominacji konstrukcji stalowych po stosowanie technologii żelbetowej… O wyjątkowości śląskich obiektów mostowych przesądza nie tylko użycie zaawansowanych w ówczesnej Europie technologii. Zachowane na tym terenie rzadkie zabytkowe egzemplarze nie istnieją już dzisiaj w innych częściach kontynentu. Wystarczy wymienić konstrukcje wspornikowe Gerbera w mostach nad Osobłogą w Racławicach Śląskich oraz nad zaporą wodną w Pilchowicach, gdzie zastosowano szczeg...
Książka Kolej Wolsztyn ? Luboń (Poznań) to pierwsza monografia przedstawiająca jedną z najciekawszych linii kolejowych Wielkopolski, w której syntetycznie ukazano jej dzieje od momentu powstania do czasów współczesnych. Problem realizacji linii oparty został na niepublikowanych dotąd niemieckojęzycznych źródłach historycznych. Dworce kolei budowanej w pierwszej dekadzie XX wieku otrzymały oryginalne rozwiązania architektoniczne, wyrażające ducha pruskiego budownictwa kolejowego. Na drodze do powstania prezentowanej linii stało wiele przeciwności natury narodowościowo-politycznej, wynikających z ówczesnych relacji niemiecko-polskich. Zapraszamy Państwa do zapoznania się z dziejami znanej i cenionej kolei, która obecnie cieszy się ogromną popularnością, m.in....
Jak głosi legenda, pierwszym polskim uzdrowiskiem był Inowłódz. To właśnie tam miała zajść w ciążę żona Władysława Hermana latami borykająca się z problemem niepłodności. Jej upragniony syn otrzymał imię Bolesław, a historia nadała mu przydomek Krzywousty. Prawie tysiąc lat później, w latach międzywojennych zdrojowiska tętniły życiem. Właśnie o tym czasie opowiada książka Uzdrowiska polskie, która jest swoistym przewodnikiem po zapomnianym obecnie świecie polskich kurortów. W publikacji zostały opisane współcześnie popularne miejscowości – Ciechocinek, Krynica czy Wisła, jak i te o egzotycznie dziś brzmiących nazwach – Morszyn, Niemirów, Zaleszczyki. Najwięcej miejsc słynących z leczniczych właściwości znajdowało się na terenach ów...
Wielkie rody fabrykanckie Łodzi i ich rola w ukształtowaniu oblicza miasta Olbrzymia część zabudowy Łodzi w okresie najbardziej dynamicznego rozwoju miasta, do wybuchu pierwszej wojny światowej, wzniesiona została dzięki inwestorom reprezentującym stosunkowo wąską i zawodowo jednorodną grupę ludzi ? łódzkich przedsiębiorców. Książka przybliża w dużej mierze zapomnianą rolę łódzkich fabrykantów w budowaniu miasta. Przedstawia ich sylwetki jako inwestorów, fundatorów i mecenasów sztuki. Książka skupia się na prezentacji dokonań wielkich rodów istotnych z punktu widzenia historii sztuki. Bez inicjatywy i hojności fabrykantów oraz nawiązywanych przez nich kontaktów artystycznych Łódź byłaby pozbawiona większości obiektów, które uważane są obecni...
Nominowany za tę rolę do Złotego Globu Andy Samberg („Brooklyn 9-9”), Cristin Milioti („Czarne lustro”), J.K. Simmons (zdobywca Oscara za „Whiplash”) oraz Peter Gallagher („Ja cię kocham, a ty śpisz”) w nominowanej do Złotego Globu pełnej humoru opowieści o miłości, samotności i dokonywaniu wyborów. On jest beztroskim lekkoduchem, który chce wyzwolić się ze związku bez przyszłości. Ona jest zadeklarowaną singielką, która jednak nie stroni od kokietowania mężczyzn. Nyles i Sarah poznają się na weselu w Palm Springs. Sytuacja sprzyja spontanicznemu flirtowi i wszystko idzie w dobrym kierunku, ale nagle następuje dziwaczny zwrot akcji – nasza para zostaje uwięziona w pętli czasu i tym samym musi w kółko przeżywać ten sam dzień. Nyles i Sarah...
Książka Kolej Transandyjska - Callao - Lima - La Oroya, dzieło polskiego inżyniera Ernesta Malinowskiego autorstwa Przemysława Dominasa jest opowieścią o jednej z najbardziej zaawansowanych, w momencie budowy, technicznie i najwyżej położonych kolei na świecie. W publikacji została opisana historia budowy tej kolei, zaprojektowanej przez polskiego inżyniera Ernesta Malinowskiego. Na linii zastosowano unikatowe rozwiązania trasowania szlaku w postaci zakosów (zygzaków), umożliwiających wznoszenie szlaku wzdłuż stromych ścian skalnych Andów, w terenie, gdzie brakowało miejsca na poprowadzenie torowiska w łuku. Wybudowano ponad 60 tuneli kolejowych, z których tunel szczytowy Galera jest najwyżej położonym tunelem na świecie (4774 m n.p.m.) oraz zrealizowano kilkan...
Historia budowy sieci kolejowej, dane techniczne mostów i tuneli, architektura dworców, archiwalne ilustracje, mapy, rozkłady jazdy, barwna wkładka przedstawiająca współczesny stan linii kolejowych.
Książka Tunele kolejowe w Polsce w obecnych granicach, wybudowane do 1945 roku prezentuje historię budowy i eksploatacji tuneli kolejowych na terenie obecnej Polski. Zagadnienia dotyczące budowy 25 tuneli (z czego siedemnaście powstało w Prusach, sześć w Galicji, jeden w Królestwie Polskim i jeden w odrodzonej Polsce) przedstawiono na tle problematyki XIX-wiecznego budownictwa tunelowego w regionie alpejskim. W książce opisano zarówno budowę dwóch najtrudniejszych tuneli w Rydułtowach oraz w Łupkowie, które powstawały odpowiednio pięć i sześć lat, jak i demontaż tunelu w Wałbrzychu pod górą Brzezinka w latach 30. XX wieku. Przedstawiono również budowę najdłuższego górskiego tunelu w Polsce (1605 m) pod Małym Wołowcem w Wałbrzychu, gdzie zastosowano nowoc...
Kolej Wałbrzych – Kłodzko należy do najbardziej atrakcyjnych górskich szlaków kolejowych w Polsce. O jej wyjątkowości przesądza malowniczy krajobraz tej części Sudetów, dziesięć dużych obiektów mostowych oraz trzy tunele z najdłuższym w kraju górskim tunelem w Wałbrzychu (1,6 km). Zastosowane rozwiązania inżynieryjne czynią linię ważnym dziełem sztuki budownictwa kolejowego końca XIX i początku XX w. Książka jest II wydaniem monografii prezentowanej kolei, wnikliwie przedstawia historię jej budowy, parametry techniczne obiektów inżynieryjnych oraz stacje i ich architekturę. Omawia funkcjonowanie kolei od chwili jej powstania w 1880 r. aż do współczesności. Pozycja napisana w oparciu o materiały z niemieckich i polskich archiwów, została wzbogacona...
Książka Mosty kolejowe na Śląsku do 1945 roku umożliwia poznanie bogatych dziejów najważniejszych obiektów mostowych oraz prześledzenie rozwoju mostowej myśli inżynieryjnej stosowanej na Śląsku Pruskim przez ponad 100 lat funkcjonowania kolei. Od epoki wielkich kamiennych mostów sklepionych przez okres dominacji konstrukcji stalowych po stosowanie technologii żelbetowej… O wyjątkowości śląskich obiektów mostowych przesądza nie tylko użycie zaawansowanych w ówczesnej Europie technologii. Zachowane na tym terenie rzadkie zabytkowe egzemplarze nie istnieją już dzisiaj w innych częściach kontynentu. Wystarczy wymienić konstrukcje wspornikowe Gerbera w mostach nad Osobłogą w Racławicach Śląskich oraz nad zaporą wodną w Pilchowicach, gdzie zastosowano szczeg...
Kolej podsudecka na ponad 200-kilometrowym szlaku tworzy wyjątkową możliwość zobaczenia zarówno głównych pasm Sudeckich, jak i zwiedzenia wielu Śląskich miast pochodzenia średniowiecznego o bogatym dziedzictwie kulturowym i materialnym. Książka opisuje dzieje powstania i funkcjonowania linii kolejowej powstałej dwuetapowo: w latach 1844‒1858 pomiędzy Legnicą, Świdnicą i Ząbkowicami Śląskimi i w latach 1874‒1876 pomiędzy Ząbkowicami Śląskimi, Nysą i Kędzierzynem-Koźle, a także architekturę kolejową o zróżnicowanych formach stylu rodzimego i nurtu przemysłowego. Część krajoznawcza książki ukazuje zabytki w miejscowościach na drodze przebiegu linii, np. Kościoły Pokoju w Jaworze i Świdnicy czy mury obronne Paczkowa. Prezentuje i omawia także pa...
Książka opisuje budowę i funkcjonowanie kolei na ziemi ząbkowickiej, podejmując problem jej rozwoju i znaczenia w zmieniających się warunkach gospodarczych i społeczno-politycznych. Osobną cześć poświęcono kwestiom technicznym i obecnemu stanowi zachowania infrastruktury kolejowej. W opracowaniu uwzględniono wszystkie linie kolejowe powstałe na tym terenie, w tym szczególnie: - fragment tzw. magistrali podsudeckiej Jaworzyna Śląska ? Ząbkowice Śląskie ? Kamieniec Ząbkowicki ? Paczków ? Nysa, - część linii głównej Wrocław ? Ziębice ? Kamieniec Ząbkowicki ? Bardo ? Międzylesie, - wyjątkowy odcinek srebrnogórski Kolei Sowiogórskiej, - Kolej Złotostocką, - Ząbkowicką Kolej Powiatową. W pracy wykorzystano m.in. materiały źródłowe przechowywane w arc...
Oddajemy w Państwa ręce książkę przedstawiającą historię budowy i eksploatacji linii kolejowej Kłodzko – Lądek Zdrój – Stronie Śląskie przebiegającej przez atrakcyjny turystycznie górski teren ziemi kłodzkiej, na szlaku prowadzącym do znanego uzdrowiska Lądka Zdroju. Dr hab. Przemysław Dominas ? badacz dziejów komunikacji i transportu w Niemczech ? w przystępny i ciekawy sposób opisuje potencjał gospodarczy regionu pod koniec XIX wieku. Zamieszczone w książce liczne zdjęcia z okresu budowy linii (koniec XIX w.), lat międzywojennych oraz czasów najnowszych uzupełniają tekst, a także ukazują, jak interesujący jest to krajobraz pod względem architektonicznym. Na fotografiach zostały utrwalone zabytkowe drewniane dworce o konstrukcji szkieletowej oraz mos...
Bonito
O nas
Kontakt
Punkty odbioru
Dla dostawców
Polityka prywatności
Ustawienia plików cookie
Załóż konto
Sprzedaż hurtowa
Bonito na Allegro