Monografia o Mickiewiczu stanowi szczytowe osiągnięcie działalności naukowej prof. Juliusza Kleinera. Zachowała ona do naszych dni znaczną żywotność naukową. Przede wszystkim należy podkreślić jej wartość informacyjną. Wszystko, cokolwiek cennego powiedziano o Mickiewiczu, jest tu skrupulatnie odnotowane. Praca przynosi dokładne, a nieraz nawet szczegółowe interpretacje historycznoliterackie, zawsze dokonywane ze świetnym znawstwem epoki, na tle porównawczym z literaturą europejską i z niezawodnym odczuciem artystycznych wartości utworu. Wszystko to podane zostało czytelnikowi w sposób przystępny i wdzięczny literacko, co sprawia, że książka jest nie tylko cenną dla każdego polonisty, ale także w pełni czytelną lekturą dla odbiorcy spoza grona specjalistów. Szerokość horyzontów spojrzenia Kleinera wprowadza równolegle w oba wątki książki, w dzieje życia i twórczości Mickiewicza, zaspokajając naturalną potrzebę zbliżenia do człowieka-twórcy. Poprawione wznowienie dzieła prof. Kleinera Towarzystwo Naukowe KUL uzupełni tomem III, w którym zamieszczone będą fragmenty materiałów zaplanowanych przez autora jako ciąg dalszy monografii oraz indeksy osób i tytułów utworów Mickiewicza, obejmujące wszystkie woluminy.
Autor | Kleiner Juliusz |
Wydawnictwo | KUL TN |
Rok wydania | 1998 |
Oprawa | twarda |
Liczba stron | 577 |
Format | 17.0 x 24.0 cm |
Numer ISBN | 83-87703-12-5 |
Kod paskowy (EAN) | 9788387703125 |
Waga | 1000 g |
Wymiary | 170 x 240 mm |
Data premiery | 1998.01.01 |
Data pojawienia się | 2020.07.16 |
Produkt niedostępny!
Ten produkt jest niedostępny. Sprawdź koszty dostawy innych produktów.
Monografia o Mickiewiczu stanowi szczytowe osiągnięcie działalności naukowej prof. Juliusza Kleinera. Zachowała ona do naszych dni znaczną żywotność naukową. Przede wszystkim należy podkreślić jej wartość informacyjną. Wszystko, cokolwiek cennego powiedziano o Mickiewiczu, jest tu skrupulatnie odnotowane. Praca przynosi dokładne, a nieraz nawet szczegółowe interpretacje historycznoliterackie, zawsze dokonywane ze świetnym znawstwem epoki, na tle porównawczym z literaturą europejską i z niezawodnym odczuciem artystycznych wartości utworu. Wszystko to podane zostało czytelnikowi w sposób przystępny i wdzięczny literacko, co sprawia, że książka jest nie tylko cenną dla każdego polonisty, ale także w pełni czytelną lekturą dla odbiorcy spoza grona specjalis...
„Kiedy w 1980 roku ukazał się Mickiewicz hermetyczny, uznano to za wielkie wydarzenie. Książka była zaskoczeniem dla środowiska literaturoznawców, a szczególnie badaczy polskiego romantyzmu. […] Pierwsze wrażenie było takie: wilk pojawił się w owczarni! Albo lis w kurniku! Bo wcześniej nikt tak o Mickiewiczu nie pisał. Wiele uwagi poświęcono czystości filomackich ideałów, nieszczęśliwej miłości, patriotyzmowi Wieszcza. Ale hermetyzm? Masoneria? Wiedza tajemna? Alchemia? Te zjawiska kulturowe nie były nigdy wcześniej kontekstem dzieł największego polskiego poety”, pisze we wstępie profesor Andrzej Fabianowski. Wznowienie pracy Zdzisława Kępińskiego, cieszącej się wśród polonistów niemal kultową sławą, ukazuje się w 170 rocznicę wciągnięcia Mi...
Rządzenie sobą i innymi to X tom słynnych wykładów Michela Foucaulta w Collège de France. Filozof bada tu sposoby i techniki wpływania człowieka na samego siebie i relację ze sobą – a także kształtowania relacji we wspólnocie. Autor bada podmiot jako zdolny do świadomego i samodzielnego nadawania sobie formy dzięki urzeczywistnieniu takich cech jak odwaga, bezpośredniość i prawdomówność. Samotworzenie odbywa się przez właściwą ekspresję – swobodne i otwarte mówienie prawdy, zgodne z oświeceniowym hasłem przywoływanym przez Kanta: „Sapere aude”, czyli „miej odwagę posługiwać się własną mądrością”. Wiele technik opisywanych przez Foucaulta pochodzi ze starożytnych tradycji, opisywanych przez filozofa w Historii seksualności jako troska o...
Tom jest kroniką wydarzeń powstańczych dzień po dniu. Każdy z nich omówiono szczegółowo, dodatkowo zamieszczono komentarze, diariusze, sylwetki, mapy, dokumenty, ilustracje oraz zdjęcia. Książka stanowi połączenie rzetelnej wiedzy z uczuciowym emocjonalnym przekazem, jest wspaniałą pamiątką z okazji 70-lecia Powstania.
Sztuki czytania najlepiej uczyć się od tłumaczy, bo oni są zaraz na początku, zaraz za autorem. Czytają żarliwie, całym sobą. Ale tylko wyjątkowi tłumacze, jak Joanna Ugniewska, potrafią oprowadzać po bibliotece tekstów, które stały się im bliskie, kreślić prywatne konstelacje, mówić o miejscach, autorach, ideach tak, aby to, co trudne, zawiłe, czasami splątane, stało się dla nas, czytelników, jasne i pociągające. Joanna Ugniewska mówi o tym, co złożyło się na jej pamięć lektury. Zamieszkiwanie pamięci nie jest sztuką łatwą. Dla pamięci trzeba znaleźć dom i dobrze go urządzić, tak aby chciało się go odwiedzić, aby chciało się w nim zamieszkać. Joanna Ugniewska opowiada o pisarzach, których tłumaczyła, jak Eco, Magris czy Tabucchi, wielok...
"Kiedy tak nagle 'zamknął już swe dzieło', niemalże równie nagle uświadomiono sobie rangę jego twórczości. W licznych publikacjach prasowych poeci i krytycy literaccy wspominali zmarłego, przywoływali rozmaite epizody z jego życia, analizowali jego zachowania, ale coraz częściej zastanawiali się również nad pozostawionym przezeń dorobkiem poetyckim. Ujrzano w Attili Józsefie poetę wyjątkowego i tę diagnozę potwierdziła późniejsza krytyka i historia literatury. Dziś już powszechnie przyjmuje się stanowisko, że twórczość autora "Olśnienia" sytuuje się na głównym szlaku rozwojowym nowoczesnej poezji węgierskiej, zachowując miejsce odrębne i wyraziste" (z 'Posłowia' Jerzego Snopka)
Pewnego dnia, pod koniec lata roku 1642, w pagórkowatej okolicy Warwickshire pod Edgehill stanęły naprzeciw siebie dwie armie: rojaliści wierni Karolowi I starli się z oddziałami parlamentu. Wojska te miały stoczyć jeszcze zacięte bitwy pod Marston Moor oraz Naseby. Wojna szalała też w Irlandii (gdzie oblegano Droghedę ) oraz Szkocji, gdzie rozegrała się decydująca bitwa pod Dunbar. Wojna domowa stanowiła punkt zwrotny w historii Brytanii. Trevor Royle, wnikliwie analizując role wielu jej uczestników i z cudowną zwięzłością opisując bitwy, stworzył żywą, dramatyczną opowieść o tych burzliwych latach. Jego dzieło ukazuje także, jak nowe idee i rządy, które wynikły z wojen – protektorat Cromwella, Restauracja Karola II oraz Wspaniała Rewolucja roku 1689...
Fragment: Faktem jest, że nowa Litwa nie rozumie Polski współczesnej, gdyż nie zna dawnej; a więc nie zna też dawnej Litwy, bo jedno z drugim łączy się nierozdzielnie. Cała ich zapalczywość nieprzyjazna względem polskości wypływa konsekwentnie z nieznajomości własnej historii
Bach-muzyk jest zdumiewającym geniuszem. Bach-człowiek jest rozczarowująco zwyczajny, pełen trywialnych wad, a w wielu aspektach wciąż dla nas niewidoczny. W istocie o jego prywatnym życiu wiemy mniej niż w przypadku jakiegokolwiek innego znaczącego kompozytora z minionych 400 lat. Nie pozostawił po sobie żadnej intymnej korespondencji z rodziną i niewiele faktów poza kilkoma anegdotami ocalało do naszych czasów, by pomóc nam w namalowaniu bardziej ludzkiego, wielowymiarowego portretu kompozytora: w dostrzeżeniu w nim choć przez chwilę syna, kochanka, męża, ojca. Być może istniał w nim samym jakiś organiczny opór przed odsłonięciem kurtyny i ujawnienia się; w przeciwieństwie do większości swoich współczesnych nie korzystał z okazji gdy takowa się nadarzy...
„Pisać, wystarczy jedno słowo, a już pojawia się i pracuje język, a wraz z nim nieścisłości, pułapki – cała przeszłość mowy. Dla pisarza nie ma nic bezpośredniego, nawet jeśli jest wyczulony na to, co nie posiada jeszcze nazwy ani określonego kształtu. Intuicyjnie rozpoznaje odmienną jakość prawdy, która tkwi w kwitnącej gałązce albo w toczącym się po dnie wąwozu kamieniu. Jednakże próba odtworzenia w słowach nieskończonej gęstości lub kompletnej pustki jest od początku szaleńczym pragnieniem, z którego strona po stronie musi rezygnować żywiąca się takimi doświadczeniami poezja. Jeszcze dziś niektórzy malują w ten sposób: wychodząc od kolorów, które na płótnie rozpraszają nasze wspomnienia i przekraczają znaczenie. Takie malarstwo jes...
Gdzie kończy się dzieło a zaczyna szaleństwo? Jak możliwy jest język, który w jednym i tym samym dyskursie mówi o poezji i szaleństwie? Kiedy narodziła się literarura i z jakiego doświadczenia? Jak, w jakich warunkach i za pomocą jakich form, coś takiego jak podmiot może pojawić się w porządku dyskursu? W książce tej czytelnik znajdzie próbę odpowiedzi na te i inne zasadnicze pytania dotyczące języka i literatury. Głównym tematem jest nieodmiennie niewidoczna linia oddzielająca szaleństwo od dzieła, milczenie od literatury, śmierć od obecności.
Monografia o Mickiewiczu stanowi szczytowe osiągnięcie działalności naukowej prof. Juliusza Kleinera. Zachowała ona do naszych dni znaczną żywotność naukową. Przede wszystkim należy podkreślić jej wartość informacyjną. Wszystko, cokolwiek cennego powiedziano o Mickiewiczu, jest tu skrupulatnie odnotowane. Praca przynosi dokładne, a nieraz nawet szczegółowe interpretacje historycznoliterackie, zawsze dokonywane ze świetnym znawstwem epoki, na tle porównawczym z literaturą europejską i z niezawodnym odczuciem artystycznych wartości utworu. Wszystko to podane zostało czytelnikowi w sposób przystępny i wdzięczny literacko, co sprawia, że książka jest nie tylko cenną dla każdego polonisty, ale także w pełni czytelną lekturą dla odbiorcy spoza grona specjalis...
Bonito
O nas
Kontakt
Punkty odbioru
Dla dostawców
Polityka prywatności
Ustawienia plików cookie
Załóż konto
Sprzedaż hurtowa
Bonito na Allegro