Seria logopedyczna Słucham i wymawiam. Dla maluchów i starszaków obejmuje zeszyty ćwiczeń przeznaczone dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat
Ćwiczenia te:
rozwijają uwagę i pamięć słuchową,
doskonalą artykulację,
poszerzają słownictwo,
uczą dostrzegania rytmu i rymu,
usprawniają funkcje percepcyjno-motoryczne,
rozwijają procesy myślenia.
Piąty zeszyt serii zawiera ćwiczenia głoski /l/. Ćwiczenia te wpływają na poszerzenie zasobu czynnego słownictwa, zachęcają do układania zdań i samodzielnych wypowiedzi. Podobnie jak w poprzednich zeszytach serii, również w tym znajdują się zadania, w których poza utrwalaniem prawidłowej wymowy, kieruje się uwagę dziecka na uważne słuchanie, zapamiętywanie treści wyrażeń i zdań.
Autor | Bożena Senkowska |
Wydawnictwo | Wydawnictwo Edukacyjne |
Rok wydania | 2019 |
Oprawa | broszurowa |
Liczba stron | 36 |
Format | 20 |
Numer ISBN | 9788365669551 |
Kod paskowy (EAN) | 9788365669551 |
Data premiery | 2019.06.07 |
Data pojawienia się | 2019.06.07 |
Dostępna liczba sztuk | |
---|---|
Dostępność całkowita | 26 szt. |
Dostępność w naszym magazynie | 2 szt. (realizacja jeszcze dzisiaj) |
Dostępność w punktach Bonito |
---|
ul. Jagiellońska 4 (przecznica ul. Wolności) | Zamów i odbierz już jutro |
ul. Dmowskiego 12 (obok stacji Gdańsk Wrzeszcz) | Zamów i odbierz już jutro |
ul. Staromiejska 6 (50 m od Rynku) | Zamów i odbierz już jutro |
ul. Piotrkowska 193 (200 m od Politechniki Łódzkiej) | Zamów i odbierz już jutro |
al. Komisji Edukacji Narodowej 51 (skrzyżowanie z ul. Płaskowickiej) | Zamów i odbierz już jutro |
al. Komisji Edukacji Narodowej 88 (Ursynów - metro Stokłosy) | Zamów i odbierz już jutro |
al. Niepodległości 54 (przy stacji metro Wierzbno) | Zamów i odbierz już jutro |
ul. Chmielna 4 (50 metrów od ul. Nowy Świat) | Zamów i odbierz już jutro |
ul. Czapelska 48 (200 m od ronda Wiatraczna) | Zamów i odbierz już jutro |
ul. Kondratowicza 37 (blisko Szpitala Bródnowskiego) | Zamów i odbierz już jutro |
ul. Pańska 96 (300 m od ronda Daszyńskiego) | Zamów i odbierz już jutro |
ul. Powstańców Śląskich 3 (obok restauracji McDonald's) | Zamów i odbierz już jutro |
ul. Stawki 8 (450 m od CH Arkadia) | Zamów i odbierz już jutro |
ul. Wspólna 27 (przecznica Marszałkowskiej) | Zamów i odbierz już jutro |
ul. Żeromskiego 1 (przy stacji metra Słodowiec) | Zamów i odbierz już jutro |
al. Armii Krajowej 12 (Budynek Centrum AB) | Zamów i odbierz już jutro |
ul. Jedności Narodowej 122 (blisko Parku Słowiańskiego) | Zamów i odbierz już jutro |
ul. Plac Grunwaldzki 25 (w budynku Grunwaldzki Center) | Zamów i odbierz już jutro |
ul. Ruska 2 (przy Placu Solnym) | Zamów i odbierz już jutro |
Darmowa dostawa już od 299,00 zł
Mimo iż głoska /l/ stosunkowo rzadko jest zniekształcana, to jednak mogą wystąpić takie przypadki. Najczęściej jest wówczas zastępowana przez /j/ albo przez /r/. Niekiedy też - w przypadku niskiej sprawności języka – może być wymawiana dozębowo lub międzyzębowo, kiedy to język porusza się w płaszczyźnie poziomej, zaś zwarcie występuje pomiędzy grzbietem języka a górnymi zębami. Wywołanie i doprowadzenie do poprawnej wymowy tej głoski (tj. do kontaktu czubka języka z wałkiem dziąsłowym i ruchu języka w płaszczyźnie pionowej) jest niezwykle ważne z uwagi na to, że ten układ artykulacyjny stanowi punkt wyjścia do terapii sygmatyzmu (dotyczy głosek: /sz/, /ż/, /cz/, /dż/) oraz terapii rotacyzmu (wywołania głoski /r/).
Na wczesnym etapie terapii lambdacyzmu stosuje się ćwiczenia mające na celu doprowadzenie do pionizacji języka, np. oblizywanie czubkiem języka wałka dziąsłowego przy szeroko otwartych ustach. Po wyćwiczeniu języka, do pojawienia się głoski /l/ często wystarczy jedynie pokazanie właściwego sposobu artykulacji, bądź też poproszenie dziecka, by w czasie wymawiania długiego /a/ podniosło język do góry, a jego czubkiem dotknęło wałka dziąsłowego.
Ponadto, warto sięgnąć po różnego rodzaju ćwiczenia polecane przez Bożenę Senkowską, autorkę niezwykle przydatnej (zarówno w pracy logopedów, neurologopedów, nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, a także dla rodziców i / lub opiekunów) książki „Słucham i wymawiam. Dla maluchów i starszaków. Głoska l”. To już kolejny, piąty zeszyt z serii logopedycznej, opublikowanej nakładem Wydawnictwa Edukacyjnego, który pozwala na ćwiczenie problematycznych dla dziecka głosek. Poza ćwiczeniami prawidłowej artykulacji, w książce znajdziemy również zadania mające na celu rozwój funkcji słuchowej, a także zadania kierujące uwagę dziecka na dźwiękową strukturę słowa.
Zeszyt piąty obejmuje ćwiczenia głoski /l/, adresowane do dzieci w wieku od trzech do sześciu lat, choć ja ćwiczę na tym materiale również z dziećmi nieco starszymi. Materiał zawarty w książce nie uwzględnia wyrazów z głoskami szeregu szumiącego oraz /r/. Ćwiczenia zawarte w zeszycie odnoszą się do wypowiedzi brakujących słów wierszyka, znalezienia właściwych rysunków i poprawnego ich nazwania, sylabizowania, łączenia nazw obrazków podobnie brzmiących itd.
Wszystko to ma zarówno pośredni, jak i bezpośredni wpływ na poszerzanie zasobu czynnego słownictwa, stanowi również zachętę do układania zdań i budowania samodzielnych wypowiedzi – poza instrukcjami zawartymi w zeszycie można wykorzystać ilustrację właśnie do samodzielnego przez dziecko opowiadania na przykład o tym, jakie lubi jeść lody bądź też co się zdarzyło, kiedy było ono ostatni raz na lodach. Również i w tym zeszycie znajdziemy zadania mające na celi nie tylko utrwalenie prawidłowej wymowy głoski /l/, ale również zmierzające do wykształcenia u dziecka nawyku uważnego słuchania i zapamiętywania. Wspomniane ćwiczenia, których celem jest wyszukiwanie podobnie brzmiących nazw czy porównywanie długości słów, pozwalają z kolei na rozwijanie świadomości językowej.
To wszystko sprawia, że zeszytu piątego, traktującego o głosce /l/, jak zresztą i innych zeszytów serii, nie może zabraknąć w biblioteczce logopedów czy rodziców, pragnących kontynuować rozpoczętą terapię i wspierających logopedę w jego działaniu.