Andrzej Olejko - Ostatni Lot "Le Diable"
- 76 stron
- 50 zdjęć
- dwa profile kolorowe
- książka w j.polskim
Adam Haber-Włyński, Latająca legenda II Rzeczpospolitej, należał do najsłynniejszych polskich lotników i otwierał czołówkę polskich powietrznych akrobatów. I o ile nie walczył podczas Wielkiej Wojny, ani w wojnie polsko-bolszewickiej 1920 r., to pracował na korzyść wpierw rosyjskiego, a później polskiego lotnictwa, będąc wybitnym instruktorem pilotażu i oblatywaczem. Miarą jego wielkości niech będzie fakt, że do elitarnej grupy lotników trafił wraz z otrzymaniem dyplomu pilota jeszcze przed wybuchem Wielkiej Wojny, a wówczas grono dyplomowanych awiatorów było bardzo wąskie. Stał się genialnym akrobatą powietrznym
jego ulubioną figurą akrobacyjną był płaski korkociąg który w swej karierze wielokrotnie stykał się z rzeczywistością wypadków lotniczych. I to właśnie wypadek lotniczy niedaleko terenu Zakładów Mechanicznych E. Plage i T. Laśkiewicz w Lublinie stał się przyczyną śmierci znanego Le Diable. Przez lata podtrzymywana w historiografii teza o rozsypaniu się w powietrzu podczas oblotu pilotowanego przez niego samolotu myśliwskiego typu Ansaldo A-1 Balilla (myśliwy), pokutująca do dziś w literaturze lotniczej, z biegiem lat i po pojawieniu się nowszego materiału źródłowego została obalona. Bezpośrednią przyczyną katastrofy z 21 VII 1921 r. było zaczepienie skrzydłem samolotu o ziemię na skutek brawurowego ślizgu na lewe skrzydło. Owiany legendą instruktor pilotażu, akrobata powietrzny i pilot oblatywacz, który w carskiej Rosji Romanowów, jak i obecnie, uznany jest za jednego z ojców rosyjskiego lotnictwa, w wolnej Rzeczpospolitej przeżył niespełna trzy lata
Celem tego opracowania jest wydobycie z zapomnienia tej ikony polskich skrzydeł, pilota, który w świecie popkultury trafił na koszulki z treściami patriotycznymi. Jedna z firm, wprowadzając na rynek z okazji 100-lecia polskiego lotnictwa wojskowego koszulki sportowe, umieściła na nich sylwetki samolotów myśliwskich typu Albatros D.III nr 2586 z godłem osobistym w postaci prężącego grzbiet białego kota na kadłubie oraz Fokker D.VII nr 7614/18 (od listopada 1919 r. nosił polski nr 503/18) z godłem osobistym Le Diable, którym była Cupie Doll laleczka Bi-Ba-Bo. Ile jednak z noszących je osób wie, do kogo należały te samoloty?
Autor | Andrzej Olejko |
Wydawnictwo | Kagero |
Rok wydania | 2021 |
Oprawa | broszurowa |
Liczba stron | 67 |
Kod paskowy (EAN) | 9788366673557 |
Data premiery | 2021.07.28 |
Data pojawienia się | 2021.07.28 |
Produkt niedostępny!
Ten produkt jest niedostępny. Sprawdź koszty dostawy innych produktów.
Skrzydła nad Beskidami 1914. Lotnictwo austro-węgierskie w walkach o Kraków i w operacji łapanowsko-limanowskiej
Gapa z zielonym wieńcem czyli z szachownicą przeciwko tryzubowi. Pierwsza wojna polskich skrzydeł 1918-1919
Moja pasja lotnictwo. Życie i działalność Tadeusza Chylińskiego dla Polskiego Lotnictwa w świetle dokumentów. Tom 2
Gapa z zielonym wieńcem czyli z szachownicą przeciwko tryzubowi. Pierwsza wojna polskich skrzydeł 1918-1919
Skrzydła nad Beskidami 1914. Lotnictwo austro-węgierskie w walkach o Kraków i w operacji łapanowsko-limanowskiej
„Roth był urodzonym wodzem; łączył w sobie niezwykłą inteligencję oraz bystre spojrzenie wojskowe ze stoickim, niemalże klasycznym spokojem i opanowaniem w nawet najbardziej krytycznym położeniu. Pełen optymizmu i zapału podszedł do postawionego przed nim zadania i wykonał je aż do końca ze zdumiewającą wytrwałością. Ani razu nie zwątpił, ani nie zawahał się, a będąc przekonany o słuszności swej drogi, nic nie było w stanie go od niej odwieść. W rzeczy samej bitwa pod Limanową-Łapanowem stawiała przed dowódcą nie lada wymagania.” – taką opinię gen. Josef Freiherr Roth von Limanowa-Łapanów, triumfator z przełomowej bitwy 1914 r. na południowym odcinku Frontu Wschodniego (w nomenklaturze cesarsko królewskiego Naczelnego Dowództwa Nord-Ostfro...
Oddawane wtwe ręce Czytelniku opracowanie jest próbą zebrania rozsypanych źródłowych okruchów ztamtego okresu wzwartą całość. To nie tylko cykl poważnie uzupełnionych artykułów, jakie w2018r. ukazały się na łamach miesięcznika „Militaria”, ale także mało znane bądź dotąd nieznane „okruchy” zlotniczej historii sił powietrznych Rzeczpospolitej zlat 1918-1919, prowadzące do najbardziej znanego lotniczego godła whistorii, jakim jest symbolika polsko-amerykańskiej 7. Eskadry Myśliwskiej im. Tadeusza Kościuszki. Wokresie II wojny światowej godło to okryło się chwałą, umieszczone na kadłubach samolotów myśliwskich 111.Eskadry Myśliwskiej broniącej polskiego nieba w1939r. oraz 303. „Warszawskiego” Dywizjonu Myśliwskiego im. Tadeusza Kościuszki...
Kontynuacja tematu czołgów Renault FT w polskich barwach. Omówione zostaną pojazdy wyprodukowane w Polsce, próby ich unowocześnienia i zastąpienia nowszymi konstrukcjami. Poruszony zostanie również wątek ponownego spotkania polskich czołgistów z czołgami Renault FT w 1940 roku we Francji, gdzie tworzono nowe Wojsko Polskie, by kontynuować walkę z hitlerowskimi Niemcami.
Renault FT. 1919–1939 Wojna, pokój i znów wojna to pierwszy tom nowej serii wydawniczej Wydawnictwa Vesper zatytułowanej „Pojazdy Wojska Polskiego”. Wojna z bolszewikami w 1920 roku intensywnie angażowała polskie czołgi, zarówno w początkowym odwrocie, jak i w późniejszej kontrofensywie. O postawie czołgistów w walkach świadczy liczba najwyższych polskich odznaczeń wojskowych nadanych im po skończonej kampanii: 34 krzyże Virtuti Militari i 31 Krzyży Walecznych. Następny tom serii będzie kontynuacją tematu czołgów Renault FT w polskich barwach. Omówione zostaną pojazdy wyprodukowane w Polsce, próby ich unowocześnienia i zastąpienia nowszymi konstrukcjami. Poruszony zostanie również wątek ponownego spotkania polskich czołgistów z czołgami Renault FT w...
Książka jest wynikiem wnikliwych wieloletnich studiów autora nad dziejami tego małego wycinka polskiej wojskowości rodzącego się państwa polskiego. Łodzie latające i wodnosamoloty miały szczególne znaczenie dla Polski, która z takim trudem uzyskała "okno na świat" w postaci małego odcinka wybrzeża Bałtyku. Miały przez swą obecność akcentować i umacniać naszą obecność nad morzem. Historia tu opisana, pomimo wielu odsyłaczy, jest niezmiernie interesująca i podana w bardzo atrakcyjny sposób. Znajdą w niej czytelnicy zarówno wiele szczegółowych danych jak i ciekawych historii osobistych, a czasem nawet anegdotę. Całe opracowanie zostało wzbogacone bogatą ikonografią, mało lub wcale nie znaną, doskonale korespondującą z treścią. Duża ilość materia...
Michael Coogan, znany w świecie amerykański biblista, w najnowszej (2010), sensacyjnej książce rozważa kwestie seksu w Biblii, zwłaszcza w Starym Testamencie. Schematyczna, by nie rzec bezmyślna lektura tekstów biblijnych często nie pozwala dostrzec w nich pewnych osobliwych, a nawet szokujących rzeczy. Do tej deformacji przyczyniają się też "oszustwa" uładzonego przekładu. Coogan na nowo odczytuje Biblię zarówno co do jej społeczno-kulturowego sensu, jak i czysto filologicznie. Sięgając do niezrozumiałych czasem w literalnym znaczeniu wersetów, warto zajrzeć najpierw do książki Coogana, by dowiedzieć się, że "poznać" oznaczało po hebrajsku także "uprawiać seks", "stopy" to synonim genitaliów, Sodoma wcale nie zgrzeszyła sodomią, lecz złą "polityką spo...
Nowa piękna książka Waldemara Łysiaka, mająca tytuł: BAJKI , to rzecz istotnie przeznaczona dla kilkuletnich dzieci, skrząca się kunsztownym językiem kierowanym ku pięciolatkom oraz dziesięciolatkom, ale i czytający te bajki potomstwu tatusiowie będą mieć sporo frajdy dzięki nieabsorbowalnym przez dziatwę aluzjom i metaforom.
Opracowanie oddawane w twe ręce, drogi czytelniku, jest pokłosiem ostatniej, czwartej międzynarodowej konferencji lotniczej zorganizowanej tak jak i poprzednie w Ośrodku Konferencyjno-Wystawienniczym Kasztel w Szymbarku. W ciągu czterech lat przez obiekt ten przewinęło się znamienite grono prelegentów, znawców tematyki lotniczej Wielkiej Wojny z Austrii, Niemiec, Rosji, Ukrainy, Francji, Włoch, Serbii, Słowenii, Czech, Słowacji oraz Polski, którzy pozostawili po sobie nie tylko wrażenie niebywale wysokiego poziomu w prezentowanej przez siebie w referatach tematyce jak i tutaj odbywały się „chrzciny” następujących po sobie czterech tomów pokonferencyjnych. Niebywale cieszy fakt, że echa lotniczych konferencji dotarły do naukowych centrów świata i zasiliły zasob...
Drugi tom źródłowego opracowania ukazuje w świetle obszernego zestawu materiałów dokumentalnych drogę życiową i pracę dla Polskiego Lotnictwa doc. mgr. inż. Tadeusza Chylińskiego. Autor przedstawił w nim m.in.: dorobek Zakładu Wytrzymałości i Zakładu Płatowców IL, kierowanych przez T.C. w latach 50. i 60., zaprojektowany przez T.C. turboodrzutowy samolot szkolno-treningowy AS, katastrofy zakupionych przez PLL LOT samolotów pasażerskich Vickers Viscount 804, zaprojektowany przez T.C. w 1964 r. samolot wielozadaniowy TC "Borsuk" badania wytrzymałościowe i próby statyczne szybowców i samolotów (kilka wersji PZL-104 "Wilga"), prowadzone pod kierunkiem T.C. w latach 60., tajny program wojskowy krypt. "Diament" realizowany w IL w latach 60. opracowany przez T.C. w latac...
Minęło ponad 60 lat, od momentu, gdy mroźną nocą z 22 na 23 stycznia 1945 roku oddziały Armii Czerwonej, łamiąc nieznaczny opór jednostek niemieckich, rozpoczęły forsowanie Warty na południe od Lubonia, w rejonie wsi Czapury i leśniczówki Kątnik. Ten epizod zna dobrze każdy, kto choć trochę interesuje się historią i przebiegiem walk o Poznań w 1945 roku. Zdarzenie to oraz wydarzenia kilku następnych dni sprawiły, że wchodzące w skład dzisiejszego miasta Luboń ówczesne wsie: Lasek, Luboń i Żabikowo na trwałe przeszły do historii największej bitwy w dziejach Poznania, zwanej bitwą o Festung Posen (Twierdzę Poznań). Podkradłem się ze swoimi ludźmi tak blisko, jak to było możliwe. Utworzyliśmy linię strzelecką. Rozkazałem moim podkomendnym, aby mni...
Jerzy Sosnowski był wybitnym oficerem wywiadu II RP. Kierował berlińską placówką wywiadowczą w latach 1926–1934. Książka zawiera analizę sprawy Sosnowskiego z prawnego punktu widzenia, ze szczególnym uwzględnieniem obu procesów karnych w Berlinie i Warszawie. Uzupełnia ona istniejącą w literaturze przedmiotu lukę, dotyczącą jego działalności wywiadowczej i jej zakończenia.
Książka Zbigniewa Manugiewicza i Jerzego Tustanowskiego ukazuje najpierw wieloetniczną wspólnotę kucką. Jej rodzenie się od średniowiecza począwszy. Współistnienie przez kolejne wieki – nie obok siebie, ale razem, choć czasem trudne, burzliwe – Rusinów, Ormian, Polaków, Żydów, Niemców, prawosławnych, katolików trojga obrządków, wyznawców judaizmu, protestantów. Autorzy, wykorzystując dane w języku polskim, jidysz i ukraińskim, pokazują, jak najpierw poznawały się, a następnie przenikały kultury, w kontakcie i w konflikcie, i jak wytworzył się z nich jeden organizm społeczny, złączony silnymi więzami. W wypadku chrześcijan – rodzinnymi, wskutek małżeństw, w wypadku wszystkich wraz z Żydami – sąsiedzkimi, ekonomicznymi, obywatelskimi, a z wo...
Oddawane wtwe ręce Czytelniku opracowanie jest próbą zebrania rozsypanych źródłowych okruchów ztamtego okresu wzwartą całość. To nie tylko cykl poważnie uzupełnionych artykułów, jakie w2018r. ukazały się na łamach miesięcznika „Militaria”, ale także mało znane bądź dotąd nieznane „okruchy” zlotniczej historii sił powietrznych Rzeczpospolitej zlat 1918-1919, prowadzące do najbardziej znanego lotniczego godła whistorii, jakim jest symbolika polsko-amerykańskiej 7. Eskadry Myśliwskiej im. Tadeusza Kościuszki. Wokresie II wojny światowej godło to okryło się chwałą, umieszczone na kadłubach samolotów myśliwskich 111.Eskadry Myśliwskiej broniącej polskiego nieba w1939r. oraz 303. „Warszawskiego” Dywizjonu Myśliwskiego im. Tadeusza Kościuszki...
W roku 2020 polskie lotnictwo morskie obchodzi jubileusz 100-lecia istnienia. To bardzo ważna data w historii Polskiej Marynarki Wojennej, warta upamiętnienia w formie wyjątkowej publikacji zatytułowanej Polskie lotnictwo morskie 1920-1946. 10 lutego 1920 roku niepodległa Rzeczypospolita odzyskała swobodny dostęp do morza. Generał Józef Haller zaślubił Polskę z morzem, wrzucając platynowy pierścień w toń Bałtyku. Doniosła uroczystość miała miejsce w byłej niemieckiej bazie lotnictwa morskiego w Pucku. Konsekwencją tego wydarzenia było zaistnienie na Morzu Bałtyckim polskiej Marynarki Wojennej oraz lotnictwa morskiego. W trakcie tragicznego września 1939 roku lotnicy morscy nie mieli okazji wykazać się swoimi umiejętnościami w powietrzu. Zbyt wielka była przew...
Opracowanie oddawane w twe ręce, drogi czytelniku, jest pokłosiem ostatniej, czwartej międzynarodowej konferencji lotniczej zorganizowanej tak jak i poprzednie w Ośrodku Konferencyjno-Wystawienniczym Kasztel w Szymbarku. W ciągu czterech lat przez obiekt ten przewinęło się znamienite grono prelegentów, znawców tematyki lotniczej Wielkiej Wojny z Austrii, Niemiec, Rosji, Ukrainy, Francji, Włoch, Serbii, Słowenii, Czech, Słowacji oraz Polski, którzy pozostawili po sobie nie tylko wrażenie niebywale wysokiego poziomu w prezentowanej przez siebie w referatach tematyce jak i tutaj odbywały się „chrzciny” następujących po sobie czterech tomów pokonferencyjnych. Niebywale cieszy fakt, że echa lotniczych konferencji dotarły do naukowych centrów świata i zasiliły zasob...
„Historia działań wojennych na morzach i oceanach świata w ramach pierwszej wojny światowej nie doczekała się w Polsce szczególnie wielu opracowań. Tematyka lat 1914–1918 jest dla polskich historyków dużo trudniejsza niż okresu następnej wojny światowej. Przez długie lata po 1945 roku był to temat zapomniany, pomijany, także ze względów politycznych. Po 1989 roku powrócono tu do bardziej otwartych badan. Obecnie można zaobserwować potężny ruch wprowadzania na polski rynek tłumaczeń prac obcojęzycznych, odnoszących się do losów pierwszej wojny światowej, co prawda często fundamentalnych, ale jednak zasadniczo powstałych 70 lat temu i dawniej. Patrząc na ten ruch, pozytywnie przyjąłem pracę A. Olejki. Uważam, że ta praca oparta o gruntowne badania, k...
Operacje o kryptonimie Wildhorn - Most, z których jedna miała miejsce na terenie Okręgu AK Lublin, dwie na terenie Okręgu Ak Kraków - Muzeum, zaś dwie nie doszły do skutku, polegały na znalezieniu odpowiedniego lądowiska - bajoru - dla samolotu, który przyleciawszy z bazy lotniczej we Włoszech mógłby wylądować na terenie okupowanej Polski i zabrać ładunek bądź kurierów politycznych. Historia lotów do okupowanej Polski w okresie II wojny światowej była dotąd pisana najczęściej językiem historycznych statystyk - danych osobowych, dat zestrzeleń, typów maszyn oraz ilości zrzuconych skoczków i materiału. Lecz czy nie należałoby jej przedstawić inaczej? Dziej tej wielkiej powietrznej akcji to przecież nie tylko same statystyki i sprzęt wojenny - to także, a...
Wymieniamy jednym tchem Powstanie Warszawskie, Armię Krajową, walkę z bronią ,,V", lecz mało kto zdaje sobie sprawę z tego, iż wiązały się one z zapomnianymi łąkami, odległymi lotniskami i setkami ludzi w niebieskich mundurach Polskich Sił Powietrznych na Zachodzie i tysiącami ?chłopców z lasu? czekających ? czasem noc w noc ? na zrzutowiskach. ,,Szachownice nad okupowaną Europą? to opracowanie historyczne dotyczące tematu lotów z pomocą dla Armii Krajowej, gęsto przetykane wspomnieniami i cytowanymi dokumentami. Dane i statystyki tworzą całość ze wspomnieniami, raportami bojowymi i relacjami pisanymi bezpośrednio po walce, tak by otrzymać obraz, będący odzwierciedleniem emocji towarzyszących śmiercionośnej, lotniczej służbie na nocnym niebie ogar...
?W dniu 17 IX Eskadra otrzymała rozkaz od ppłk. Tuskiewicza przekroczenia granicy rumuńskiej. Ja wraz z obserwatorem por. Gorzeńskim Mieczysławem, pozostałem na lotnisku w Stanisławowie (chodzi o Markowsce pod Stanisławowem - przyp. A. O.) z tym, że w dniu 18 IX wykonam lot na rozpoznanie na rzecz D-cy Lotnictwa Armii. W nocy z 17/18 IX otrzymałem rozkaz telefoniczny od ppłk. Tuskiewicza, żebym o świcie wystartował do Czerniowiec. Granicę przekroczyłem w m.[iejscowości] Kuty o godz. 8.40 dn. 18 IX? Tak oto ostatnie chwile na polskiej ziemi wspominał oficer 56. Eskadry Obserwacyjnej por. pil. Antoni Jankowski i w takich okolicznościach zakończył się szlak bojowy 56. Eskadry Obserwacyjnej z 5 Pułku Lotniczego w Lidzie-Wilnie w 1939 roku walczącej w ramach lotnictwa Ar...
Jeszcze nie opadł bitewny pył, a 1 listopada 1918 r., zaledwie dziesięć dni przed zawieszeniem broni kończącym I wojnę światową i odzyskaniem przez Polskę niepodległości, odradzająca się polska państwowość została zaatakowana przez wojska formującej się Zachodnio-Ukraińskiej Republiki Ludowej (ZURL). Walki o Lwów szybko rozprzestrzeniły się na Galicję Wschodnią i objęły swoim zasięgiem teren Bieszczadów. Istotnym elementem wojny polsko-ukraińskiej była obrona linii kolejowych biegnących z Łupkowa, przez Komańczę do Zagórza oraz z Sanoka przez Zagórz, Ustrzyki Dolne, Przemyśl po Lwów, prowadzona przez polskie pociągi pancerne. Dzięki ich wsparciu możliwe stały się zarówno wypady w głąb Bieszczadów w celu likwidacji Republiki Komanieckiej, dą...
Bonito
O nas
Kontakt
Punkty odbioru
Dla dostawców
Polityka prywatności
Ustawienia plików cookie
Załóż konto
Sprzedaż hurtowa
Bonito na Allegro