1 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego „Warszawa” w latach 1943-1945 jest pierwszą wydaną po 1989 r. monografią poświęconą historii tej jednostki.
Autor skupił się nie tylko na przedstawieniu losów pułku od lata 1943 r., gdy rozpoczęto jego formowanie, aż do ostatnich lotów w rejonie Berlina, ale również na losach poszczególnych żołnierzy i oficerów jednostki. Utworzony w ZSRR pułk, stał się zalążkiem Ludowego Lotnictwa Polskiego, i stanowi ważną, choć obecnie zapomnianą część historii polskich skrzydeł.
Piotr Rapiński – ur. 18 listopada 1991 r., w Łodzi. Absolwent Salezjańskiego Liceum Ogólnokształcącego im. Ks. Bosko w Łodzi oraz Wydziału Filozoficzno-Historycznego Uniwersytetu Łódzkiego, na kierunku historia. Aktualnie nauczyciel w szkole ponadgimnazjalnej i doktorant na katedrze Historii Polski Najnowszej UŁ, członek Koła Naukowego Wojskowości UŁ. Zajmuje się głównie problematyką historii lotnictwa polskiego w latach 1918-1945.
Autor | Piotr Rapiński |
Wydawnictwo | Napoleon V |
Rok wydania | 2018 |
Oprawa | twarda |
Liczba stron | 533 |
Format | 17.0 x 24.0 cm |
Numer ISBN | 9788378897583 |
Kod paskowy (EAN) | 9788378897583 |
Waga | 1035 g |
Wymiary | 170 x 240 x 34 mm |
Data premiery | 2018.09.11 |
Data pojawienia się | 2018.09.11 |
Produkt niedostępny!
Ten produkt jest niedostępny. Sprawdź koszty dostawy innych produktów.
Książka Z. Podbielskiego jest pierwszą tak obszerną i szczegółową historią przemysłu motoryzacyjnego w Polsce w latach 1945-1990. Autor opisuje wszystkie pojazdy produkowane seryjnie oraz istniejące w formie prototypów, począwszy od pierwszych, wyprodukowanych w 1948 r. samochodów ciężarowych Star 20, przez inne typy samochodów ciężarowych, samochody osobowe, pojazdy dostawcze i przeznaczone dla rolnictwa, samochody specjalne (sanitarki, cysterny, wozy dla straży pożarnej, śmieciarki, wywrotki i inne), autobusy, po motocykle i motorowery. Tekst uzupełniają szczegółowe dane techniczne wielu typów pojazdów oraz 350 zdjęć i rysunków technicznych. Zdzisław Podbielski jest od lat czołowym dziennikarzem specjalizującym się w tematyce motoryzacyjnej. Napisał kil...
Książka zawiera wybór tradycyjnych polskich przysłów opracowanych specjalnie dla najmłodszych czytelników Każde z przysłów wzbogacono wyjaśnieniem, a często także zabawnym przykładem, pokazującym, w jakiej sytuacji się go używa. W publikacji zamieszczono również mnóstwo zabawnych rymowanek, wyliczanek i wierszyków – znanych, tych nieco zapomnianych oraz całkiem nowych.
Sztuka ludowa to Nemezis polskiej inteligencji, nowoczesny fantazmat oparty na micie dobrego dzikusa oraz przekonaniu o autentyczności „człowieka naturalnego” i stanowiącej jego pochodną wierze w „prawdę prymitywu”. Ewa Klekot pisze o praktykowaniu tych przekonań i wierzeń przez kolejne pokolenia inteligentów różnych orientacji politycznych; o uwikłaniu wiejskiej wytwórczości i twórczości plastycznej w romantyczną legendę o ludowych korzeniach narodu – jedną z najsilniej ugruntowanych struktur długiego trwania w potocznej wizji narodowej przeszłości. O tym, że w procesie tworzenia sztuki ludowej kolekcjonerzy, artyści i badacze ubierali własną kreatywność w poetykę odkrycia, podczas gdy wytwórcy poddawanych metamorfozie rzeczy uzyskiwali status...
W czasie wojny w Ukrainie ogromną rolę odgrywają najemnicy z Grupy Wagnera. I choć istnieją już od wielu lat – to teraz zwrócili na siebie uwagę całego świata. PMC (Private Military Companies), czyli najemnicy, psy wojny, byli żołnierze elitarnych jednostek. Ludzie, którzy nie potrafią rozstać się z bronią i są gotowi w każdej chwili wyruszyć na front. Nie z pobudek patriotycznych, czasami nawet nie dla pieniędzy. Po prostu po to, aby wciąż być w akcji, aby robić to, do czego ich zdaniem powołał ich Bóg. Bóg wojny. Rośnie nie tylko liczba tego typu przedsiębiorstw, ale także ośrodków szkoleniowych, w których najemnicy podnoszą swoje kwalifikacje. Podczas wojny w Ukrainie śmierć poniosło kilkadziesiąt tysięcy najemników – to pokazuje, jak wielk...
W roku 2020 polskie lotnictwo morskie obchodzi jubileusz 100-lecia istnienia. To bardzo ważna data w historii Polskiej Marynarki Wojennej, warta upamiętnienia w formie wyjątkowej publikacji zatytułowanej Polskie lotnictwo morskie 1920-1946. 10 lutego 1920 roku niepodległa Rzeczypospolita odzyskała swobodny dostęp do morza. Generał Józef Haller zaślubił Polskę z morzem, wrzucając platynowy pierścień w toń Bałtyku. Doniosła uroczystość miała miejsce w byłej niemieckiej bazie lotnictwa morskiego w Pucku. Konsekwencją tego wydarzenia było zaistnienie na Morzu Bałtyckim polskiej Marynarki Wojennej oraz lotnictwa morskiego. W trakcie tragicznego września 1939 roku lotnicy morscy nie mieli okazji wykazać się swoimi umiejętnościami w powietrzu. Zbyt wielka była przew...
Sen Cesarstwa Niemieckiego o powstaniu imperium, nad którym nigdy nie zachodzi słońce, trwał do 1914 roku, kiedy to wojska angielskie, belgijskie, francuskie, japońskie, australijskie oraz nowozelandzkie zajęły większość cesarskich Schutzgebiete. Dzieje kolonializmu to historia cierpienia i wyzysku, a jednocześnie czas barwnych opowieści, odkryć, mitów i bohaterów. To okres bolesnego dla kolonizowanych zerwania z przeszłością i wywodzącą się z kulturowo-historycznych naleciałości identyfikacją samych siebie, a równocześnie niejednokrotnie brutalny punkt startowy do narodowej przyszłości, jakże odmiennej pod względem socjologiczno-kulturowym od tego, co dotąd kształtowało daną społeczność. Kolonializm niesie swoje pokłosie aż do dzisiaj, a utarte w jeg...
Dzieje "ludowego" Wojska Polskiego i wchodzących w jego skład jednostek lotniczych od 1989 r. przestały być przedmiotem wnikliwych badań historycznych, a grona badaczy zajmujących się tą tematyką nie można porównać z rzeszami historyków tworzących prace dotyczące Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie, czy II Rzeczpospolitej. Niniejsza praca, jest kolejną próbą przybliżenia dziejów jednostek "ludowego" Lotnictwa Polskiego, utworzonych w czasie II Wojny Światowej na terenie Związku Radzieckiego, w oparciu o polski i radziecki personel. Latem 1944 r., 1 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego "Warszawa", 2 Pułk Nocnych Bombowców "Kraków" i radziecki 611 Pułk Lotnictwa Szturmowego utworzyły 1 Mieszaną Dywizję Lotniczą. Jesienią tego samego roku jednostkę przemianowano na 4...
„Jednostki polskiego lotnictwa wojskowego z czasów II RP oraz II wojny światowej zasługują na wnikliwe studia. Chociaż w ostatnich latach nastąpił zauważalny postęp w badaniach, nadal wiele pozostało do zrobienia. Autor recenzowanej pracy podjął się opracowania dziejów dwóch eskadr towarzyszących (obserwacyjnych) 6 Pułku Lotniczego ze Lwowa, w kampanii 1939 r. działających w składzie Armii Łódź. W ten sposób kontynuuje i uzupełnia swoje badania związane z historią lotnictwa Armii Łódź. Należy z aprobatą podkreślić fakt, że Autor podjął problematykę formacji często niedocenianych, mało efektownych, działających w cieniu jednostek myśliwskich i bombowych. Pomimo wykorzystania zbiorów archiwalnych z zasobów Centralnego Archiwum Wojskowego oraz In...
We wrześniu 1939 r. do walki w obronie Łodzi stanęło ok. 50 polskich samolotów. Za ich sterami zasiadało wielu pilotów, którzy później odegrali wielką rolę w historii polskiego lotnictwa. Wśród nich można wymienić m.in. Franciszka Kornickiego i Czesława Główczyńskiego. Polacy przez kilka dni mężnie stawiali opór przeważającym siłom Luftwaffe. Pomimo upływu lat męstwo i poświęcenie pilotów lotnictwa Armii „Łódź” nie zostało do tej pory opisane przez historyków. Niektórzy badacze wręcz powątpiewają, czy w rejonie Łodzi znalazły się jakiekolwiek jednostki polskiego lotnictwa… Autor odtworzył losy lotnictwa Armii „Łódź” na podstawie dokumentów archiwalnych i relacji ostatnich żyjących świadków, wśród nich – majora Franciszka Ko...
4 września 1939 r. lotnisko polowe w miejscowości Widzew Ksawerów pod Łodzią stało się miejscem wielkiego lotniczego dramatu. Działający we wspomnianej miejscowości od kilku dni III/6 Dywizjon Myśliwski, wchodzący w skład lotnictwa Armii Łódź, dowodzonej przez generała Juliusza Rómmla, został bezpardonowo zaatakowany przez grupę Messerschmittów Bf 109. Pechowo dla polskich pilotów, atak nastąpił w momencie, gdy do lotu były gotowe tylko dwa samoloty za sterami pierwszego z nich znajdował się oficer taktyczny dywizjonu, por. Tadeusz Jeziorowski. Druga maszyna pilotowana przez por. pil. Zdzisława Zadrozińskiego podjęła walkę z Niemcami. O dużym pechu mogli natomiast mówić lotnicy, którzy kilkanaście minut wcześniej powrócili z zasadzki wystawionej pod...
Bonito
O nas
Kontakt
Punkty odbioru
Dla dostawców
Polityka prywatności
Ustawienia plików cookie
Załóż konto
Sprzedaż hurtowa
Bonito na Allegro