Dla większości interesujących się historią polskiego przemysłu, marka "Ursus" jednoznacznie kojarzy się z wieloma typami produkowanych od roku 1947 ciągników rolniczych i metalurgią. Mało kto jednak pamięta, że tak nazywały się wytwarzane od roku 1928 metodami przemysłowymi pierwsze polskie samochody ciężarowe produkowane na licencji włoskiej firmy SPA. Przedstawione w książce fakty i zachowane w archiwach ZPC Ursus fotografie są świadectwem wkładu czechowickiej fabryki w proces motoryzacji odradzającego się kraju, genezę samochodów "Ursus", jak również rozwój ich konstrukcji będący udziałem polskiej kadry technicznej. Obszerna część opracowania skierowana jest dla pasjonatów techniki samochodowej, którzy znajdą tu liczne opisy, rysunki i schematy często niespotykanych już dziś rozwiązań. W książce przedstawiono również zdjęcia opancerzonego samochodu Ursus wz. 29.
Autor | Andrzej Glajzer |
Wydawnictwo | ZP Wydawnictwo |
Rok wydania | 2007 |
Oprawa | broszurowa |
Liczba stron | 56 |
Format | 19x23 cm |
Numer ISBN | 978-83-925916-1-0 |
Kod paskowy (EAN) | 9788392591610 |
Waga | 198 g |
Data premiery | 2009.03.19 |
Data pojawienia się | 2009.03.19 |
Produkt niedostępny!
Ten produkt jest niedostępny. Sprawdź koszty dostawy innych produktów.
Montownie samochodów stanowiły ważny dział polskiego przemysłu motoryzacyjnego w okresie dwudziestolecia międzywojennego. W książce autor opisuje kulisy ich powstania, etapy działalności i program produkcyjny. Opracowanie ma charakter pionierski; przybliża wiele mało znanych faktów z historii krajowej motoryzacji, a niektóre z zawartych w nim ilustracji są publikowane po raz pierwszy. Oprócz zakładów zlokalizowanych w granicach II Rzeczypospolitej uwzględniono także montownię pojazdów Hudson i Essex (Hudsexway), działającą na terenie Wolnego Miasta Gdańska. Cenne uzupełnienie publikacji tworzą zestawione w tabelach dane techniczne opisywanych modeli i informacje statystyczne dotyczące liczby zmontowanych egzemplarzy. Zbierając materiały do książki...
Pięcioletni konflikt zbrojny (1865-1870) w Brazylii, zwany wojną paragwajską (Guerra do Paraguai), a w Paragwaju wojną trójprzymierza (Guerra de la Triple Alianza). Został on wywołany istniejącym od czasów uzyskania niepodległości nacjonalizmem Argentyny i rosnącą po tęgą ekonomiczną Brazylii oraz wielki mi ambicjami prezydenta Paragwaju Francisco Solano Lópeza, który dążył do uczynienia swojego kraju regionalnym mocarstwem. Nieduży, położony w samym środku Ameryki Południowej i przez wiele lat izolowany od świata Paragwaj, wciśnięty między wielkich sąsiadów, Brazylię i Argentynę, mógł to uczynić jedynie przy użyciu sił zbrojnych zdolnych wywalczyć upragniony dostęp do Oceanu Atlantyckiego. Oba kraje spierały się raz po raz ze swoimi mniejszymi s...
W publikacji zostały przedstawione wydarzenia poprzedzające wybuch Wielkiej Wojny w 1914 r. oraz działania wojenne na Kujawach Wschodnich. Bitwa pod Włocławkiem rozegrała się w dniach 11–13 listopada 1914 r. Przez wielu historyków jest uważana za jedną z pierwszych, które rozpoczęły I fazę wielkiej operacji łódzkiej, która trwała od 11 do 24 listopada 1914 r. w środkowej Polsce. Wojska niemieckie wykorzystały w niej czynnik zaskoczenia i odepchnęły przeciwnika od granic Niemiec. Oprócz tego w publikacji zostały przedstawione walki pod Borzyminem i Brześciem Kujawskim. Do opisania powyższych zdarzeń autor wykorzystał relacje naocznych świadków, czyli niemieckich i rosyjskich żołnierzy oraz ludności cywilnej Królestwa Polskiego, która była obserwatorem...
W powstaniu styczniowym powiat koniński – najdalej wysunięty na zachód i graniczący z Wielkim Księstwem Poznańskim powiat Królestwa Polskiego – odegrał istotną rolę. Obrazuje to liczba stoczonych bitew i potyczek (34 – największa w województwie kaliskim). Przygraniczne położenie oraz znaczne zalesienie terenu stanowiły ważny czynnik, pozwalający przenikać, a następnie prowadzić działania wojenne dużej część powstałych w Wielkim Księstwie Poznańskim oddziałów zbrojnych. Prezentowana książka poświęcona jest szeregowym powstańcom oraz ich dowódcom, którzy w latach 1863–1864 walczyli na małym skrawku Królestwa Polskiego, jakim był po-wiat koniński, o godność i honor Polaków oraz suwerenny byt państwa polskiego.
Książka Terroryści znad Tybru jest próbą zilustrowania zjawiska, które należy określić jako „terroryzm rzymski", z wszelkimi implikacjami tego terminu. Wszystkie opowieści czy może raczej eseje, które złożyły się na tę książkę, odnoszą się do wczesnych dziejów Rzymu - od Rornulusa do Juliusza Cezara, i opierają się wyłącznie na źródłach starożytnych, zarówno greckich, jak i rzymskich. Należą tu dzieła takich znakomitych, historyków, jak Salustiusz, Cyceron, Liwiusz, Dionizjusz z Halikarnasu, Appian z Aleksandrii, Plutarch. Poglądy czy opinie badaczy nowożytnych, odnoszące się do opisywanych wydarzeń, zostały tu uwzględnione jedynie w takim stopniu, w jakim wydawały się wiarygodne czy choćby tylko prawdopodobne - i to tylko tam, gdzie relacje...
(...) nic nie jest w stanie zastąpić tej porcji wiedzy o polskim średniowieczu, jakiej dostarczył kronikarz wielkopolski jako świadek opisanych faktów oraz dziejopis skrzętnie zestawiający w swoim dziele nie najmniejszą biblioteczkę źródeł historycznych, z których wiele nie dochowało się do naszych czasów. Kronika obejmuje okres dziejów Polski od czasów bajecznych aż po 1271 (a może nawet 1273) rok. Rozpoczyna się prologiem, w którym autor zapowiada przedstawienie dziejów Polski ze szczególnym uwzględnieniem gesta et actus bellici, tzn. czynów wojennych książąt wielkopolskich. W tym samym prologu znalazło się długie objaśnienie nazwy Polaków-Lechitów - wstawka będąca etymologiczno-geograficznym wywodem o pochodzeniu i rozsiedleniu Słowian.
Niniejsze opracowanie stanowi kontynuację monografii polskich samochodów pancernych, zapoczątkowaną opisem półgąsienicowego samochodu pancernego wz. 28 i kołowego samochodu pancernego Peugeot Mle 1918 (Militaria nr 462). Obecnie zostaną przedstawione samochody pancerne: kołowy wz. 34 i zupełnie zapomniany, kołowo-gąsienicowy pojazd Chenillette Saint-Chamond Modele 1921. Natomiast samochód pancerny wz. 29 będzie niebawem przedmiotem odrębnej, niezwykle obszernej publikacji, zawierającej wiele nowych, nieznanych dotąd faktów i fotografii.
Monografia polskich samochodów pancernych (wz. 28, Peugeot 18 CV Mle 1918 Type 146/148 KC, Pavesi/Ansaldo P4 „Polonia”).
Kronika przedstawia dzieje Kazimierza Wielkiego i jego dwojga następców. Nakreślona z niepoślednim talentem, a pisana z nieskrywaną pasją lub przynajmniej z ironią, tam zwłaszcza, gdzie autorowi wypadło mówić o przeciwnikach politycznych, do których należeli najwybitniejsi dygnitarze państwowi z regentką królową Elżbietą na czele. Jest ona najżywszą i najbardziej osobistą kroniką Polski średniowiecznej. (...) Jest prawdziwą kopalnią ciekawego materiału obyczajowo-anegdotycznego. Julian Krzyżanowski
W publikacji opisano historię rozwoju, konstrukcję, cechy eksploatacyjne, dane techniczne oraz zastosowanie skonstruowanej w latach 70. XX wieku w Czechosłowacji haubicoarmaty samobieżnej wz. 77 Dana kal. 152 mm i jej wszystkich wersji rozwojowych. Polska w 1983 r. zakupiła 111 ahs Dana jest obecnie największym ich użytkownikiem w świecie. Jest nadal najnowocześniejsze opancerzone działo samobieżne na podwoziu kołowym. W Polsce planowana jest jego modernizacja obejmująca w pierwszej kolejności opracowanie i wdrożenie do produkcji nowoczesnej amunicji o donośności do 40 km. Znacznie zwiększy to i tak wyjątkowe walory bojowe tej broni i pozwoli użytkować ją do lat 30. XXI wieku.
W utworzenie Armii URL 1920 r. wielki wkład wnieśli polscy sojusznicy, którzy w miarę swoich sił zapewniali ukraińskim żołnierzom umundurowanie i uzbrojenie, zaopatrywali ich w niezbędne materiały, sprzęt techniczny, amunicję itd. Należy podkreślić, że wsparcie militarne ze strony polskiej nie zostało wstrzymane nawet po zawarciu zawieszenia broni z bolszewikami. Wielką zasługę na tym polu ma marszałek Józef Piłsudski, który mimo wszelkich przeszkód politycznych znajdował nowe formy i możliwości wspierania Ukraińców, począwszy od idei przymierza, z których osobiście nigdy nie zrezygnował. Nie zważając na niewielką, w porównaniu z Wojskiem Polskim, liczebność, Armia URL była aktywnym uczestnikiem wojny przeciwko Rosji bolszewickiej, kampanię wojenn...
Książka uzupełniona o opisy kilkunastu dodatkowych pojazdów, a także aż o około 130 nowych ilustracji. Wydanie przedstawia miedzy innymi najistotniejsze zmiany jakie zachodziły w wyglądzie przednich i tylnich części poszczególnych modeli produkowanych w Polsce samochodów. Dziesięciolecia temu na krajowych drogach królowały polskie samochody. Wraz z przemianami gospodarczymi i otwarciu się na świat ta sytuacja zaczęła się drastycznie zmieniać. Mimo to polskie auta cały czas interesują fanów motoryzacji i to właśnie z myślą o nich powstał Leksykon polskich samochodów osobowych 1951-2002. Starannie przygotowany i opracowany zawiera wiele cennych informacji. Dzięki temu ta publikacja jest wspaniałym zbiorem przydatnej i szczegółowej wiedzy na temat najpopular...
Bonito
O nas
Kontakt
Punkty odbioru
Dla dostawców
Polityka prywatności
Ustawienia plików cookie
Załóż konto
Sprzedaż hurtowa
Bonito na Allegro