Materiał nauczania w podręczniku został uporządkowany chronologicznie. W podręczniku zostały wyodrębnione działy. Każdy dział obejmuje zamknięty okres z historii powszechnej lub Polski albo zintegrowane treści z historii powszechnej i Polski (w zależności od specyfiki omawianej epoki). W ramach działów wyodrębnione zostały tematy, z których każdy odpowiada jednej jednostce lekcyjnej. Każdy dział kończy lekcja powtórzeniowa. Liczne polecenia towarzyszące różnym elementom podręcznika służą kształceniu umiejętności wskazanych w celach ogólnych podstawy programowej.
Dodatkowo podręcznik dla klasy 1 rozpoczyna temat, w którym zostały wprowadzone (lub przypomniane ze szkoły podstawowej) najważniejsze pojęcia dotyczące nauk historycznych, informacje odnoszące się do periodyzacji dziejów, rodzajów źródeł historycznych i ich interpretacji oraz różnych sposobów pozyskiwania i krytycznej analizy informacji.
Układ treści (działy) podręcznika:
I. Pradzieje i historia starożytnego Wschodu
II. Świat starożytnych Greków
III. Imperium Rzymskie
IV. Europa w początkach średniowiecza
V. Europa rozkwitu i schyłku średniowiecza
VI. Polska w X–XIII wieku
VII. Polska w XIV–XV wieku
VIII. Kultura średniowiecza
Struktura tematu (jednostki lekcyjnej):
• Wypunktowane najważniejsze zagadnienia lekcji.
• Oś czasu porządkuje kluczowe wydarzenia omawiane na lekcji.
• Tekst główny podzielony na podrozdziały – wprowadza podstawowe treści nauczania wyszczególnione w podstawie programowej do zakresu podstawowego.
• Ramki słownikowe zawierają wyjaśnienia kluczowych pojęć i terminów historycznych.
• Ramki „Warto wiedzieć” zawierają dodatkowe informacje o charakterze ciekawostek, uzupełnień – ubarwiają i rozszerzają narrację, mają zaciekawić ucznia przedmiotem.
• Ramki „Ślady przeszłości” zawierają informacje o śladach historii czy konsekwencjach wydarzeń historycznych, z którymi uczeń styka się w codziennym życiu.
• Ramki „Biogram” wprowadzają dodatkowe informacje dotyczące ważnych postaci historycznych.
• Ramki „Spory, dyskusje, oceny” zawierają oceny ważnych wydarzeń lub postaci historycznych sformułowane przez historyków.
• Materiały graficzne (fotografie, rysunki, schematy, mapy, diagramy) – towarzyszą im polecenia ukierunkowujące interpretację danego rodzaju źródła (ikonograficznego, kartograficznego, statystycznego).
• „Kalendarium” – zestawienia najważniejszych wydarzeń omawianych na danej lekcji, ułatwia powtarzanie i systematyzację wiadomości.
• Podsumowanie (tematu) – krótki tekst syntetyzujący najważniejsze wiadomości i ułatwiający uczniowi sformułowanie wniosków na dany temat.
• Polecenia (na zakończenie tematu) – polecenia otwarte sprawdzające opanowanie materiału nauczania.
• Praca z tekstem źródłowym – tekst źródłowy (lub historiograficzny) z poleceniami pomagającymi w jego analizie.
• Infografiki (całostronicowe lub na rozkładówkach) – w atrakcyjny graficznie sposób przybliżające wybrane zagadnienia historyczne.
Struktura materiału powtórzeniowego po dziale:
• Powtórzenie (działu) – podsumowanie najważniejszych zagadnień w formie krótkich tekstów wraz z taśmą chronologiczną synchronizującą wydarzenia z różnych dziedzin (np. polityka gospodarka, wojskowość, kultura itp.)
• Oś czasu porządkująca kluczowe wydarzenia omawiane w danym dziale.
• „Warto przeczytać” – propozycje wartościowych publikacji popularnonaukowych odnoszących się do treści danego działu.
• „Źródła – konteksty” – materiał ćwiczeniowy zawierający teksty źródłowe i historiograficzne oraz źródła ikonograficzne wraz z zestawami poleceń.
• Polecenia (otwarte) odnoszące się do treści działu i sprawdzające opanowanie materiału nauczania.
Nr aprobaty: 987/1/2019
Autor | Radosław Lolo, Krzysztof Wiśniewski, Michał Faszcza |
Wydawnictwo | WSiP |
Rok wydania | 2019 |
Oprawa | miękka |
Liczba stron | 344 |
Format | 20.6 x 26.0 cm |
Numer ISBN | 9788302180903 |
Kod paskowy (EAN) | 9788302180903 |
Waga | 626 g |
Wymiary | 206 x 260 x 12 mm |
Data premiery | 2019.06.12 |
Data pojawienia się | 2019.06.12 |
Produkt niedostępny!
Ten produkt jest niedostępny. Sprawdź koszty dostawy innych produktów.