Opis od wydawcy
Autor książki w ośmiu zawartych w Pragnieniu Królestwa artykułach wykazuje, że Cieszkowski i Bierdiajew reprezentowali dwa istotnie różne oblicza mesjanizmu – podczas gdy dla pierwszego z nich charakterystyczny był mesjanizm, który stawia sobie doczesne cele i jest pełen wiary w możliwość ich zrealizowania, to cele, które wyznacza Bierdiajew, transcendują rzeczywistość doczesną i w tym znaczeniu jego mesjanizm ma charakter eschatologiczny, wyczekuje końca i patrzy na historię z perspektywy jej transcendentnego kresu, nie zaś – wewnątrz światowego spełnienia.
Autor równocześnie wyraża przekonanie, że nie można żadnego z tych istotnie różnych stanowisk wyłączyć z tradycji mesjanistycznej, i dlatego mesjanizm da się scharakteryzować być może jedynie jako pewną postawę – jako tytułowe pragnienie Królestwa. W zakończeniu książki Herbich stara się pokazać, że różnica między tymi dwoma stanowiskami znajduje swoje odzwierciedlenie także we współczesnych polskich debatach na temat rozumienia mesjanizmu.
„Współcześni Polacy nie rozumieją, czym był mesjanizm. A ponieważ go nie rozumieją – ponieważ go lekceważą, a czasem nawet nim gardzą – wobec tego nie znają i nie rozumieją samych siebie. Książka Tomasza Herbicha prowadzi nas w głąb polskiej duszy, pokazując nam nasze miejsce w geografii duchowej narodów słowiańskich”. – prof. Wawrzyniec Rymkiewicz
„Pragnienie Królestwa jest obiektywną prezentacją historyczną ważnego fragmentu dziejów mesjanizmu (w dwu jego charakterystycznych odmianach), a zarazem dobitnym i liczącym się głosem w żywej światopoglądowej debacie toczącej się dzisiaj w Polsce. Czytelnik książki otrzymuje porcję rzetelnej wiedzy o twórczości dwu wybitnych myślicieli - Augusta Cieszkowskiego (1814-1894), polskiego filozofa doby romantyzmu, i znanego przedstawiciela rosyjskiego renesansu religijno-filozoficznego, Mikołaja Bierdiajewa (1874-1948) - a zarazem zostaje wprowadzony w samo centrum „walki o światopogląd” prowadzonej aktualnie przez polskich neomesjanistów”. – prof. Stanisław Pieróg
Tomasz Herbich (ur. 1988) – absolwent teologii, filozofii i politologii, doktorant w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego, stały współpracownik Teologii Politycznej. Specjalizuje się w historii filozofii polskiej i rosyjskiej oraz w teologii biblijnej. Autor kilkudziesięciu artykułów naukowych i licznych tekstów popularnonaukowych. W 2017 roku otrzymał Stypendium Cieszkowskiego na realizację projektu badawczego „Filozofia polskiego romantyzmu i rosyjski renesans religijno-filozoficzny w perspektywie porównawczej”.