W poszukiwaniu piękna
W poszukiwaniu piękna
Skąd wiemy, że coś jest piękne? Jak reaguje na to nasz mózg? Czy tylko rzeczy piękne są pożądane?
W Temacie Miesiąca:
Piękno jest najważniejsze
Semir Zeki w rozmowie z Mateuszem Hoholem i Łukaszem Kwiatkiem
Należy sobie zaufać
Anda Rottenberg w rozmowie z Łukaszem Białkowskim
„Czym jednak jest piękno, tego nie wiem”
Anna Arno
Jak Galatea Narcyzem się stała
Zygmunt Bauman
Ponadto w numerze:
Nowy cykl literacki ZNAKU: Filip Zawada Rozdeptałem czarnego kota przez przypadek
Felieton Angeliki Kuźniak Poza pamięcią
Daniel Wilk o bałkańskim dżihadzie, bośniackich weteranach wojennych i źródłach
islamskiego fundamentalizmu
Janusz Poniewierski wspomina kardynała Franciszka Macharskiego
Wołyń 1943: rzekoma symetria win. Grzegorz Motyka w rozmowie z Urszulą Pieczek
Mąciciele o dwóch głowach: Kiedy popełnisz samobójstwo? Rozmawiają: Bartłomiej Dobroczyński i Olga Drenda
Stacja: Literatura: Opowiadanie Radosława Kobierskiego – Czas według Greenwich
Patrycja Kruczkowska i Wojciech Brzoska o tym, w jaki sposób instytucje mogą przeciwdziałać wykluczeniu z kultury
Autor | praca zbiorowa |
Wydawnictwo | Znak |
Rok wydania | 2016 |
Oprawa | miękka |
Numer ISBN | 977004448816409 |
Kod paskowy (EAN) | 977004448816409 |
Data premiery | 2016.09.27 |
Data pojawienia się | 2016.09.27 |
Produkt niedostępny!
Ten produkt jest niedostępny. Sprawdź koszty dostawy innych produktów.
Książka ks. Berko jest poruszającym dokumentem z pracy misyjnej pośród ludzi żyjących w getcie favel, zamkniętym świecie nędzy i zbrodni Nawet sami Brazylijczycy, ci z „normalnego” świata, niewiele wiedzą o życiu na favelach, omijają je i nie chcą mówić o sytuacji ludzi egzystujących w tym piekle stworzonym przez człowieka. Dzięki Opatrzności Bożej polski misjonarz przebywa wśród mieszkańców Ravel i wydobywa na światło to, co z człowieka przetrwało w otchłani bezmoralności i bezprawia. Walka o przetrwanie na Ravelach to wielka lekcja życia, którą Autor przeżył osobiście i której sam doświadczył. Jest to więc świadectwo dobra i zła, miłości i cierpienia.
Traktat O kontemplacji Boga Wilhelm (ok. 1085-1148) napisał, gdy pełnił funkcję opata benedyktyńskiego klasztoru w Saint Thierry (ok. 1119-1120). Przez długi czas autorstwo Wilhelmowego działa przypisywano Bernardowi z Clairvaux (1090-1153). Najprawdopodobniej opat z Clairvaux posiadał kopię owego dzieła. Nie wyklucza się też, że sławny traktat Berbarda O miłowaniu Boga (De deligendo Deo), który powstał między 1125 a 1126 rokiem, jest odpowiedzią na dzieło mistrza z Saint Thierry. () Niniejszy przekład traktatów O kontemplacji Boga i Zwierciadło wiary jest tłumaczeniem pionierskim i jednocześnie pierwszym pełnym polskim przekładem dwóch dzieł Wilhelma z Saint Thierry, które uważane są za jedne z najważniejszych jego prac teologicznych. Ich uważna lektura...
Wiara i kultura potrzebują się wzajemnie. Wiara bowiem bez kultury – jej języka i pojęć, a więc nie wyrażona, nie osłowiona – jest nikomu nie przydatna, poniekąd martwa. Kultura zaś bez wiary, bez Słowa Wcielonego jest pusta. Mimo swego bogactwa intelektualnego, mimo bogactwa duchowego, bez Słowa Wcielonego, nie może wskazać ostatecznego sensu ludzkiej egzystencji. Bowiem ani filozofia, ani żadna z nauk nie może przejąć roli Objawienia – Wiary i religii. Wiara i kultura to śmiały eksperyment Pana Boga, i jako eksperyment, jest znaczony sporem - sporem o człowieka. Widzimy go w historii cywilizacji Zachodu. Najpierw spór z filozofią, a od XIX w. w szczególności z nauką, która w różnych ludzkich specjalnościach zaczęła rościć sobie pretensje metafi...
Książka podejmuje zagadnienie kontekstu społeczno-religijnego, w którym rozwinęło się wczesne chrześcijaństwo. Tym kontekstem jest świat pierwszych wieków naszej ery zdominowany przez imperium rzymskie. Autor przede wszystkim stara się przedstawić świat idei jakimi żyli ludzie tamtych czasów. Swoją uwagę kieruje na zagadnienia związane z religią, kultem i szeroko pojętą problematyką wierzeń i przekonań.
Wydawnictwo Rhetos wydało kolejną książkę z serii „Wiara i kultura miejscem ważnych pytań” autorstwa Józefa Kulisza SJ, ze wstępem Wacława Oszajcy SJ, w której autor poddaje współczesną europejską kulturę teologiczno-filozoficznej refleksji. W rezultacie stwierdza, że Europa, co prawda „zda się zatracać jasną świadomość swej identyczności kulturowej”, ale być może „taki stan jest potrzebny”, by Europejczycy przeżywszy dotkliwość takiego położenia, na nowo odkryli, że „chrześcijaństwo nie tylko było, ale jest nadal seminarium ducha europejskiego”. „Gdzie zatem szukać ratunku – pyta autor wstępu – punktu odniesienia i oparcia dla ludzkiego rozumu i serca, dla wiary i rozumu, dla, jednym słowem, kultury, który gwarantowałby człowi...
Syria obecnie dla reszty świata kojarzy się ze złowieszczym miejscem, które spływa krwią powstańców. Życie wśród pomników historii miało jednak swoje piękne sekrety, które odkrył Marius Kociejowski. Towarzyszyły mu przy tym całe zastępy tubylców, z których każdy to wyjątkowy outsider. Sulejman to alchemik i uzdrowiciel, który idzie ścieżką ascetyzmu, przedziwną nawet dla jego braci muzułmanów. Abed, uliczny filozof, tęskni za światem wygodnym i doczesnym. Ich przyjaźń zdumiewa, jest niczym mur obronny przed syryjską codziennością. Tam, w starożytną kulturę, bezlitośnie wdzierają się współczesne interesy polityczne i ekonomiczne. Pojawiają się też Myrna, chrześcijańska stygmatyczka, Abu al-Talib mówiący przypowieściami, i największy żar...
Opowieść o pięknie, które kruszy twarde serca tyranów. I o kobiecej sile, która musi pokonać zamieszkujące w nich demony. Beztroskie życie Hadassy kończy się, kiedy zostaje porwana do haremu króla Kserksesa. Młoda Żydówka w jednej chwili traci wszystko – wolność, rodzinę, a nawet imię. By ukryć swą prawdziwą tożsamość, nazywa siebie Esterą. Miała być jedną z wielu nałożnic władcy, jednak niespotykane piękno dziewczyny sprawia, że Kserkses oddaje jej nie tylko serce, ale i królestwo. Niestety, pałac okazuje się dla Estery złotą klatką, a serce tyrana skrywa w sobie demony, z którymi trudno wygrać. Czy niewinna dziewczyna ośmieli się przeciwstawić najpotężniejszemu władcy? Czy zaryzykuje wszystko, aby stanąć w obronie tego, co słuszne? Fas...
Mikołaj Bierdiajiew (1874-1948) uznawany jest za najwybitniejszego przedstawiciela rosyjskiej, prawosławnej filozofii idealistycznej Co ciekawe zaczynał od marksizmu, wkrótce jednak przeżył nawrócenie i stał się człowiekiem bardzo głęboko religijnym, co łączył w jakiś sposobów z egzystencjalizmem. Stał się także zagorzałym przeciwnikiem komunizmu. A jak pisze w przedwojennej jeszcze przedmowie Marian Reutt w Nowym Średniowieczu postawił Bierdiajiew zagadnienie współczesnego kryzysu kultury, jako przejście do nowej epoki rozwojowej, w której ludzkość wróci do dawnych ideałów życia duchowego i odpowiednio do tego zmieni formy współżycia na bardziej odpowiadające owym ideałom. Na czoło zagadnień wysuną się problemy religijne, które podporządkują so...
Ze Wstępu Piotra Wojciechowskiego Żyjemy w czasie, który nie jest wspólny dla wszystkich. Mówiąc obrazowo, jest taka odmiana czasu, linearny czas, który rwie gdzieś w nieznane – jak potok aut za oknem od strony ulicy. I jest czas za oknem na ogród, côté jardin, jak piszą Francuzi. To czas wiecznych powrotów, w którym wiemy, że gdy przekwitnie bez, zakwitają cynie, potem przychodzi żar lata, blask astrów i chryzantem, pora opadających liści i znów czekanie, aż zakwitną bzy. Czas cykliczny, obroty lat, sezonów, dni, wyznaczają rytm życia rolników i pszczelarzy, nauczycieli i kapłanów, sprzedawców lodów i handlujących parasolami. Czas linearny to czas odkrywców, zdobywców, kolejarzy i polityków, dziennikarzy – pędzi naprzód w stronę nieznanego. W tym...
To, co niektórzy mogą uznać za dyskwalifikację prac autorki jako ikon – świadoma rezygnacja ze złota oraz wyjście poza sztywny schemat – uznałem za atut. Wiemy, że bogate zdobienie krzyży, podkreślające w początkowym zamyśle, jakim skarbem jest dla nas krzyż Chrystusa, doprowadziło w końcu do zasłaniania krzyży w Wielkim Poście, aby – wobec całkowitego ogołocenia Chrystusa – nie raziły drogie klejnoty i aby przedarła się do naszej świadomości tajemnica wpisana w Jego krzyż. Krzyża pod zasłoną nie widać. Dociera do nas, że całej jego tajemnicy nie pojmujemy, nie ogarniamy. Pani Paulina wybiera środki ubogie, nie straszy wielkim formatem prac i ma odwagę szukać –przez swoją osobistą modlitwę, opartą w głównej mierze na czytaniu, słuchaniu...
W staraniach o właściwe ujęcie Boskiej transcendencji teologia katolicka coraz bardziej tęsknym okiem spogląda na apofatyzm chrześcijańskiego Wschodu. Czy tamtejsza teologia może przynieść rozwiązania bolączek trapiących chrześcijański Zachód? Czy prawdą jest potoczna opinia o Wschodzie, że zachował w teologii wymiar tajemnicy, ale zbyt często pogrążał się w irracjonalizmie, oraz o Zachodzie, że choć dba o umiejętność uzasadniania wiary, to jednak w zamian zakuł ją w kajdany racjonalizmu? Na te pytania próbują odpowiedzieć autorzy prezentowanego tomu. Zgodnie z odpowiedzią, jaka wyłania się z ich refleksji, nie ma czystego „Wschodu”, tak jak i czystego „Zachodu”. Kluczowym słowem tytułu monografii jest w związku z tym „między”. „Na pr...
Obfita twórczość Mikołaja z Kuzy jest znana polskiemu czytelnikowi jedynie z przekładów dwóch jego dzieł: O oświeconej niewiedzy oraz O grze kulą. Tymczasem Kuzańczyk jest myślicielem niezwykle istotnym, a jego twórczość stanowi pomost pomiędzy epoką kończącego się średniowiecza a rozpoczynającym się humanizmem. Najważniejsze tendencje bliskie humanizmowi znalazły swój wyraz właśnie w utworze Laik o umyśle. Tytułowy Laik to jakby humanistyczny wariant postaci Sokratesa, który pozostając krytyczny, snuje subtelne rozważania na temat natury ludzkiego umysłu, charakteru naszego poznania, jego relacji do rzeczy oraz koncepcji i kryterium prawdy. Tej prawdy nie można jednak osiągnąć w jej całości i czystości, jest ona nieskończonym przybliżeniem, a pro...
Bonito
O nas
Kontakt
Punkty odbioru
Dla dostawców
Polityka prywatności
Ustawienia plików cookie
Załóż konto
Sprzedaż hurtowa
Bonito na Allegro