hamburger
Menu
Kategorie
Kategorie
Wyszukaj „Mądrzej, szybciej, lepiej. Sekret efektywności”
Książki
Zabawki
Gry
Puzzle
Papiernicze i szkolne
Muzyka
Audiobooki

Mądrzej, szybciej, lepiej. Sekret efektywności

Udostępnij
Rok wydania:
Oprawa:
DostępnyProdukt dostępny 218 szt.
Dostępny
Wyślemy jeszcze dzisiaj
jeśli kupisz w ciągu 1 godz. 9 min. 0 sek.
47,99
Cena sugerowana przez wydawcę: 59,00 zł
33 osoby kupiły
Informacja

Opis od wydawcy

Młoda kobieta rzuca studia doktoranckie i zaczyna grać w pokera. Wdrożywszy się w system analizowania możliwych scenariuszy i wyliczania szans na ich ziszczenie, potrafi określić z góry błędy swoich przeciwników i staje się jedną z najlepszych zawodniczek na świecie.

Grupa specjalistów Google przez cztery lata gromadzi dane na temat funkcjonowania najlepszych zespołów pracowniczych, aby ogłosić, że ważniejsze jest to, co łączy grupę, niż jej personalny skład.

Generał piechoty morskiej Stanów Zjednoczonych, widząc niskie morale ochotników, układa od nowa program szkolenia w obozie dla rekrutów. Okazuje się, że wypracowanie postawy „ukierunkowanej na działanie” może zmienić nawet najbardziej rozchwianych nastolatków w niepokonanych zdobywców.

Termin premiery „Krainy Lodu” wytwórni Walt Disney Pictures zbliża się wielkimi krokami. Katastrofa wisi w powietrzu, jednak zespół produkcyjny otrząsa się z niemocy, przeżywa twórczy przełom i w efekcie powstaje jeden z najlepszych filmów animowanych w historii kina.

Co łączy tych wszystkich ludzi?

Wiedza, że efektywność to umiejętność dokonywania wyborów i podejście do codziennych obowiązków. To odpowiednie postrzeganie małych celów na tle dużych wyzwań, to kultury organizacyjne, które budujemy jako liderzy, nie zamykając się na postęp. To wreszcie stosunek do informacji. Te aspekty różnią ludzi produktywnych od zapracowanych. Mądrzej, szybciej, lepiej traktuje o ośmiu kluczowych obszarach – od motywacji i umiejętności wyznaczania celów aż po zagadnienie koncentracji i dokonywanie wyborów – które tłumaczą, jak to się dzieje, że niektórzy ludzie i niektóre firmy tak wiele potrafią zrobić. Opierając się na najnowszych badaniach naukowych w dziedzinie neurologii, psychologii i ekonomii behawioralnej, jak również na doświadczeniach dyrektorów generalnych, reformatorów oświaty, generałów wojska, agentów FBI, pilotów samolotów pasażerskich i scenarzystów z Broadwayu, autor udowadnia, że najbardziej produktywni ludzie, firmy i organizacje faktycznie działają inaczej, ale to nie wszystko. Oni zupełnie inaczej widzą świat i inaczej podejmują decyzje.

Charles Duhigg – zdobywca Nagrody Pulitzera, jest dziennikarzem śledczym w „The New York Times” i autorem bestsellerowej książki Siła nawyku. Otrzymał nagrody National Academy of Sciences, National Journalism i Gorge Polk. Jest absolwentem Harvard Business School oraz Uniwersytetu Yale. Mieszka na Brooklynie z żoną i dwójką dzieci.

„Najnowsze badania naukowe, wartki przekaz i dogłębna analiza – tak jak kiedyś w Sile nawyku – tak i teraz w Mądrzej, szybciej, lepiej. Charles Duhigg przeformułowuje dyskurs specjalistyczny, aby oznajmić, że produktywność to nie tylko ciężka praca i planowanie, ale przede wszystkim dokonywanie wyborów i przekonanie, że myśleniem można góry przenosić” – Susan Cain, autorka Ciszej proszę.

„Zachowanie jednostki, a zachowanie organizacyjne – Duhigg opowiada o fascynujących badaniach naukowych i elementarnych zasadach, których sami możemy się nauczyć i stosować w życiu codziennym. Literatura obowiązkowa dla każdego, kto chce robić więcej i lepiej” – David Allen, autor Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności.

Charles Duhigg zadaje pytanie, a potem zaraża wszystkich swoją dociekliwością. W Mądrzej, szybciej, lepiej rozwiązuje niejako problem naszych czasów, mówiąc jak jednocześnie być bardziej produktywnym (nawet do dziesięciu razy) i mniej zajętym, jak wpływać na siebie, a jak na innych. Serwując jasny i przejrzysty przekaz, po raz kolejny wykonuje kawał dobrej roboty” – Jim Collins, autor Od dobrego do wielkiego.

AutorCharles Duhigg
WydawnictwoWydawnictwo Naukowe PWN
Rok wydania2016
Oprawamiękka
Liczba stron432
Format14.5 x 20.5 cm
Numer ISBN978-83-0118886-3
Kod paskowy (EAN)9788301188863
Waga550 g
Wymiary145 x 205 x 37 mm
Data premiery2016.10.17
Data pojawienia się2016.08.30
Dostępna liczba sztuk
Dostępność całkowita218 szt.
Dostępność w naszym magazynie29 szt. (realizacja jeszcze dzisiaj)
Dostępność w punktach BonitoKsięgarnia internetowa Bonito
ul. Staromiejska 6 (50 m od Rynku)Zamów i odbierz już jutro

Darmowa dostawa już od 299,00 

  • Składasz zamówienie wybierając wcześniej punkt odbioru, w którym chciałbyś je odebrać.
  • Otrzymujesz od nas wiadomość e-mail oraz SMS nadaniu przesyłki.
  • Otrzymujesz od nas wiadomość e-mail oraz SMS z informacją o dotarciu przesyłki do wybranego punktu oraz kodem PIN.
  • Wydanie przesyłki następuje po podaniu numeru zamówienia oraz kodu, który jest w wiadomości SMS.
  • Pamiętaj, że na odbiór przesyłki w punkcie masz 7 dni.
  • Składasz zamówienie wybierając dostawę DPD Pickup i wskazujesz punkt lub automat (*), w którym odbierzesz paczkę.
  • Otrzymujesz od nas wiadomość o nadaniu przesyłki.
  • Otrzymujesz wiadomość SMS od DPD z informacją o dotarciu przesyłki do wybranego punktu Pickup lub automatu (*).
  • Wydanie przesyłki następuje po wpisaniu numeru PIN, który jest w wiadomości SMS.
  • Pamiętaj, że na odbiór przesyłki masz 3 dni.
  • (*) Aby odebrać przesyłkę z automatu DPD Pickup, konieczne jest pobranie aplikacji ze sklepu odpowiedniego dla Twojego modelu telefonu. Po pobraniu aplikacji będziesz miał możliwość krótkiej rejestracji numerem telefonu. Twoja paczka pojawi się w aplikacji automatycznie.
  • Składasz zamówienie wybierając dostawę DPD Pickup i wskazujesz punkt lub automat (*), w którym odbierzesz paczkę.
  • Otrzymujesz od nas wiadomość o nadaniu przesyłki.
  • Otrzymujesz wiadomość SMS od DPD z informacją o dotarciu przesyłki do wybranego punktu Pickup lub automatu (*).
  • Wydanie przesyłki następuje po wpisaniu numeru PIN, który jest w wiadomości SMS.
  • Pamiętaj, że na odbiór przesyłki masz 3 dni.
  • (*) Aby odebrać przesyłkę z automatu DPD Pickup, konieczne jest pobranie aplikacji ze sklepu odpowiedniego dla Twojego modelu telefonu. Po pobraniu aplikacji będziesz miał możliwość krótkiej rejestracji numerem telefonu. Twoja paczka pojawi się w aplikacji automatycznie.
  • Składasz zamówienie wybierając wcześniej Paczkomat, w którym chciałbyś je odebrać.
  • Otrzymujesz od nas wiadomość o nadaniu przesyłki.
  • Otrzymujesz wiadomość e-mail oraz SMS od Paczkomatów InPost z informacją o dotarciu przesyłki do wybranego Paczkomatu.
  • Wydanie przesyłki następuje po wpisaniu numeru telefonu i podaniu kodu, który jest w wiadomości SMS.
  • Pamiętaj, że na odbiór przesyłki z Paczkomatu masz 48 godzin.
  • Składasz zamówienie wybierając wcześniej punkt, w którym chciałbyś je odebrać.
  • Otrzymujesz od nas wiadomość o nadaniu przesyłki.
  • Otrzymujesz SMS-a oraz e-mail od firmy Orlen z informacją o dotarciu przesyłki do wybranego punktu oraz kodem.
  • Pracownik punktu wydaje przesyłkę po podaniu otrzymanego specjalnego kodu.
  • Pamiętaj, że na odbiór przesyłki z punktu masz 3 dni.
  • Składasz zamówienie wybierając wcześniej miejsce, w którym chciałbyś je odebrać. Może to być placówka pocztowa, sklep Żabka, Freshmarket lub stacja Orlen.
  • Otrzymujesz od nas wiadomość o nadaniu przesyłki.
  • Otrzymujesz wiadomość e-mail oraz SMS od Poczty Polskiej z informacją o dotarciu przesyłki do wybranej placówki.
  • Pracownik w placówce wyda przesyłkę po podaniu danych odbiorcy zgodnych z danymi na przesyłce oraz po okazaniu dowodu osobistego.
  • Pamiętaj, że na odbiór przesyłki z placówki pocztowej masz 7 dni.
  • Składasz zamówienie podając swój adres doręczenia.
  • Otrzymujesz od nas wiadomość o nadaniu przesyłki
  • Listonosz doręcza przesyłkę.
  • Składasz zamówienie podając swój adres doręczenia.
  • Otrzymujesz od nas wiadomość o nadaniu przesyłki.
  • Kurier doręcza przesyłkę.
  • Składasz zamówienie podając swój adres doręczenia.
  • Otrzymujesz od nas wiadomość o nadaniu przesyłki.
  • Kurier doręcza przesyłkę.
* opcja płatności przy odbiorze kosztuje dodatkowo 3,00 zł
Średnia ocen:
4,7
Star2Star2Star2Star2Star2
Liczba opinii:
3
Dodaj opinięDodaj opinię
Opinie innych użytkowników:
Zdjęcie użytkownika
"Mądrzej, szybciej, lepiej. Sekret efektywności" Charless Duhigg
2018.12.20 18:42
Ocena:
4,0
Star2Star2Star2Star2Star0

Ta książkę umacnia pozycję Duhigga jako eksperta z zakresu efektywności. Autor wskazuje jak to się dzieje, że niektórzy ludzie i niektóre organizacje potrafią działać niezwykle skutecznie. Udowadnia opierając się na najnowszych badaniach naukowych z zakresu neurologii, psychologii i ekonomii behawioralnej, jak również na doświadczeniach wybitnych osób z różnych branż, że najbardziej produktywne jednostki oprócz innego sposobu działania, inaczej patrzą na świat i w odmienny sposób podejmują decyzję.

Duhigg opisuje osiem obszarów skutecznego działania - od motywacji i umiejętności wyznaczania celów, aż po zagadnienia związane z koncentracją, budowaniem kultury organizacyjnej oraz dokonywanie wyborów. Zagadnienia są zilustrowane i wsparte ciekawymi przykładami.

To bardzo dobrze napisana i zredagowana książka, która wciąga czytelnika niezależnie od obszaru zawodowego, w którym funkcjonuje. Struktura publikacji jest podzielona w przejrzysty i logiczny sposób na rozdziały oraz części. Niewielką wadą może być brak prostych podsumowań oraz zbyt mała liczba schematów, które porządkowałyby tekst. Dużym atutem jest załączony aneks, czyli przewodnik dla czytelnika, zawierający wiele praktycznych wskazówek oraz bardzo bogata bibliografia dla osób, które chciałyby pogłębić wybrane tematy.

Zdjęcie użytkownika
Wykorzystaj mózg
2016.10.03 19:46
Ocena:
5,0
Star2Star2Star2Star2Star2

Co odróżnia ludzi sukcesu od tych, którzy mimo starań nie potrafią wspiąć się ponad pewien pułap? Dlaczego jedni osiągają założone cele, inni zaś rezygnują przy pierwszych porażkach? Dlaczego pomimo wysokiego IQ nie zawsze udaje nam się skończyć wybrany kierunek studiów czy znaleźć satysfakcjonującą pracę? Na te pytania nie tylko wielu czytelników chciałoby poznać odpowiedź, ale i rzesze naukowców zajmujących się badaniem efektywności, procesami grupowymi czy działaniem mózgu w określonych okolicznościach. Okazuje się, że klucz do tej zagadki tkwi w koncentracji i komunikacji, choć jego użycie jest bardziej problematyczne, niż się wydaje, zaś rządzące naszym zachowaniem mechanizmy wielokrotnie działają przeciwko nam.

O tym, jak stać się bardziej produktywnym, jak zarządzać zespołem, by stał się on efektywny, jak osiągać założone cele i jak generować pomysły, przeczytamy w fascynującej książce autorstwa Charlesa DuhiggaMądrzej, szybciej, lepiej. Sekret efektywności”. Opublikowana nakładem wydawnictwa PWN książka jest wynikiem wytężonej pracy autora, który docierając do materiałów źródłowych, analizując setki różnorodnych zachowań i osiągnięć poszczególnych firm, zespołów czy indywidualnych osób, poszukiwał odpowiedzi na pytanie o sekret produktywności. Powstała w ten sposób książka, jest nie tylko interesującą lekturą, ale i dostarcza nam bodźców do zmiany, do identyfikacji swoich słabych stron, a także do modyfikacji swoich zachowań. Przystępny język lektury (mimo jej naukowej wymowy) i zapadające w pamięć, bazujące na emocjach przykłady (jak choćby ten dotyczący przyczyn katastrofy samolotu Air France 447), zaciekawią i zainspirują nie tylko menedżerów pragnących zwiększyć wydajność swoich zespołów roboczych czy poprawić jakość wykonywanej przez nich pracy. To również książka dla osób borykających się z problemem braku celu, dla mających kłopoty z zarządzaniem sobą w czasie - tak naprawdę dla każdej osoby zainteresowanej szeroko pojętym samorozwojem.

Złożona z ośmiu części książka odsłania przed nami kolejne aspekty zjawiska produktywności, przekonuje, jak ważna jest koncentracja oraz elastyczne reagowanie na zachodzące w otoczeniu zmiany. W rozdziale pierwszym czytamy o roli motywacji w procesie uczenia się i efektywnego wykonywania obowiązków. Autor opisuje niezwykłe przypadki zmian zachowania, polegające na drastycznym spadku zainteresowania otaczającą rzeczywistością, a występujące w powiązaniu ze zmianami w prążkowiu, części kresomózgowia, odpowiedzialnej za przekazywanie impulsów z kory przedczołowej warunkującej podejmowanie decyzji. Dowiadujemy się również, że działalność na własny rachunek podejmują częściej te jednostki, dla których ważne jest samostanowienie, które wykształciły w sobie umiejętność modelowania własnej motywacji, które doskonale wiedzą, jak ustalać priorytety i planować swój czas. Rozdział drugi zajmuje się kwestiami efektywnych zespołów. Na podstawie przypadku młodej studentki, grup roboczych w Google, czy też obsady programu Saturday Night Live, autor dowodzi, jak wielkie znaczenie dla sukcesu zespołu ma kultura organizacyjna, entuzjazm i wsparcie, możliwość wyrażenia przez każdego członka zespołu własnego zdania.

Niezwykle frapujący jest rozdział trzeci, który uświadamia nam, jak poważne mogą być konsekwencje tak zwanego myślenia reaktywnego, czyli pewnego stopnia zautomatyzowania. Pomimo oczywistych zalet, mechanizm uruchamiający się w sytuacji zagrożenia może niestety przesłonić nam niekiedy zdrowy rozsądek. Jako przykład Duhigg podaje zachowanie załogi lotu Air France 447, której paniczne reakcje na sygnał alarmowy, doprowadziły do katastrofy Airbusa, uważanego za maszynę bezawaryjną. Przykład ten ściśle jest powiązany z badaniami nad zagadnieniem podejmowania decyzji w sytuacji podwyższonego stresu i pod presją czasu. W kolejnych rozdziałach poznamy znaczenie wyznaczania celów, wzorując się między innymi na GE i przekonamy się, jak spektakularne efekty dają cele rozpisane metodą SMART. Dowiemy się również, jak istotną kwestią jest kultura organizacyjna i poznamy jej pięć głównych kategorii, z kulturą gwiazdorską na czele.

O tym, że brak decyzji jest najgorszą decyzją, przekonał się już niejeden przedsiębiorca. Jak jednak dokonywać tych właściwych wyborów i czym się kierować? Autor pisze o tym w części szóstej, w której - na podstawie analizy karcianych rozdań - przekonuje, że ważniejsze niż rezultat konkretnego rozdania są szanse na ogólną wygraną w dłuższej perspektywie. Co więcej, Duhigg zdradza nam również sekret sztuki podejmowania lepszych decyzji zauważając, iż „nie nauczymy się przepowiadać przyszłości (…), jeśli nie będziemy mieć styczności z odpowiednio dużą liczbą sukcesów i porażek”. O kreatywności rodzącej się z desperacji i o tym, co wspólnego z pomysłowością ma „Kraina lodu” dowiemy się z kolejnej części, traktującej o uruchamianiu procesu twórczego. Ostatnia, ósma część, przybliża nam natomiast zagadnienia związane z przyswajaniem informacji i z przekształcaniem zdobytych danych w wiedzę.

Każdy rozdział książki wzbogaca nas o cenne spostrzeżenia, które możemy wykorzystać w codziennym życiu i planowaniu działań, zaś plastyczne opisy przypadków wykluczają jakiekolwiek wątpliwości interpretacyjne i sprawiają, że określone mechanizmy zachowań zapadają nam głęboko w pamięć. Książkę warto przeczytać co najmniej dwukrotnie, koncentrując się przy tym szczególnie na tych problemach i reakcjach, które mogą stanowić przyczyny osobistych niepowodzeń i nieefektywnych działań podległych zespołów. Uważna lektura „Mądrzej, szybciej, lepiej” może znacząco odmienić nasze życie, może stanowić podpowiedź na wielu etapach naszej drogi zawodowej. Poruszanie się po książce ułatwia aneks, stanowiący niejako podsumowanie kolejnych rozdziałów, a przy tym dowód na działanie poszczególnych mechanizmów i technik przywołanych w książce.

Celem Duhhiga było stworzenie książki o tym, w jaki sposób odnieść naukowe odkrycia dotyczące efektywności do codziennego życia. Już samo powstanie publikacji jest dowodem na to, że sekretem sukcesu jest między innymi koncentracja o której pisze autor oraz automotywacja. Tym samym i my możemy skorzystać z praktycznej wiedzy zawartej w publikacji i już od dziś wdrożyć korzystne zmiany w naszym życiu i w naszych firmach!

Zdjęcie użytkownika
Mądrzej, szybciej, lepiej
2016.09.12 20:55
Ocena:
5,0
Star2Star2Star2Star2Star2

„..Jam nie z soli, ani roli, jeno z tego, co mnie boli…” powiedział podczas Potopu Szwedzkiego Stefan Czarniecki - kasztelan kijowski i hetman polny koronny.

Podobne założenie tkwi u podstaw książki Charlesa Duhigga.

W 2011 roku Autor miał poważny problem z natłokiem zadań, jakie postawiło przed min życie: kończył pisać książkę o psychologicznych i neurologicznych aspektach nawyków, na co dzień pracował jako dziennikarz śledczy w „NYT”. Do tego doszły istotne zmiany w życiu rodzinnym - urodziło mu się drugie dziecko.

Jak sam przyznał, był w ciągłym niedoczasie, w ciągu dnia zarabiał na chleb poszukując tematów do artykułów, w nocy przepisywał i poprawiał tekst książki mając na karku dwójkę dzieci, w tym noworodka.

"Terminowość" stała się dla Charlesa pojęciem znanym jedynie teoretycznie, a sposobem na przetrwanie było przepraszanie wszystkich dookoła za to, że znowu coś zawalił.

Hmmm, skąd my to znamy, prawda?

Zamiast jęczeć i użalać się nad własnym losem zwrócił się z prośbą o pomoc do kolegi (też dziennikarza „New York Timesa”), a ten udostępnił mu kontakt do Atula Gawande - człowieka sukcesu i wzorca doskonałej organizacji.

Atul Gawande to znakomity chirurg, praktykujący w Brigham and Women's Hospital jednym z najlepszych szpitali w Bostonie, wykładowca na Harwardzie, doradca Światowej Organizacji Zdrowia, założyciel fundacji zajmującej się dostarczaniem narzędzi chirurgicznych na całym świecie. Mało ? Do tego autor poczytnych książek i autor artykułów medycznych. Ukończył studia pierwszego stopnia na Uniwersytecie Stanforda, magisterium z nauk politycznych, filozofii i ekonomii obronił na Oxford University, następnie przeniósł się do Harvard Medical School, gdzie uzyskał tytuł doktora nauk medycznych.

Charles chciał zadać doktorowi Atulowi proste pytanie „jak Pan to wszystko ogarnia???”

Pierwsza odpowiedź była odmowna, Atul nie miał czasu.

Dlaczego? Bo zaplanował sobie … wypad na koncert ze swoimi pociechami oraz krótki wyjazd z żoną.

To dodatkowo ukazało Charlesowi jak on sam jest słabo zorganizowany, bo o jakimkolwiek odpoczynku, czy dniu, kiedy zrobiłby coś dla własnej przyjemności już dawno zapomniał.

Udało mu się jednak wcisnąć w kalendarz doktora Gawande ze swoim problemem.

I tak powstał pomysł, na napisanie książki o efektywności, która jest podstawą sukcesu w praktycznie każdej działalności.

O to, w jaki sposób dochodzą do celu Charles Duhigg zaczął pytać najprzeróżniejszych ludzi: generałów, agentów FBI, pilotów, dyrektorów wielkich firm, a także uczniów i… pokerzystów.

Dzięki tym rozmowom ustalił osiem obszarów, które mają wpływ na efektywność.

Dowiecie się jak należy planować zadania, mając na uwadze czynniki, które mogą w mgnieniu oka uniemożliwić skorzystanie z wybranej drogi postępowania.

Jak motywować się do pokonywania własnych słabości i realizować dalekosiężne plany dzieląc je na poszczególne etapy. Z tym ostatnim sposobem na pewno spotkali się ci, którzy pracują w korporacjach, gdzie praktycznie każdy długofalowy projekt posiada ”milestones” – kamienie milowe, których realizacja jest gwarantem sukcesu oraz, co wynika z relacji amerykańskich komandosów, umożliwia przetrwanie „piekielnego tygodnia” podczas szkoleń SEALS- ów.

Czym jest kontrola wewnętrzna, a czym zewnętrzna i która jest bardziej pożądana, aby osiągać sukcesy.

Kolejnym aspektem jest budowa zespołu. Z tym problemem styka się każdy, kto w zespołach pracuje albo nimi zarządza. I tutaj możecie skorzystać z doświadczeń jednej z firm, uznawanych za przyjazną pracownikom czyli Google.

O tym, jak ważna jest koncentracja podczas wielu codziennych czynności jak np. prowadzenie samochodu nikogo nie trzeba przekonywać. Jednak nie raz i nie dwa zdarzały się Wam sytuacje, kiedy koncentracja zawodziła i sytuacja pozornie banalna potrafiła Wam podnieść poziom adrenaliny w okolice sufitu. I na to znajdziecie wytłumaczenie – dlaczego tak się dzieje i jak poprawić tą umiejętność.

W tym przypadku nauczycielami będą piloci samolotów pasażerskich, od których poziomu koncentracji w sytuacjach awaryjnych zależy niejednokrotnie życie setek osób. Polegamy na wyuczonych odruchach, które w stanach zagrożenia mogą prowadzić do myślenia tunelowego. Wtedy koncentrujemy się na jednym z czynników lekceważąc, nawet podświadomie, pozostałe, równie w takiej sytuacji istotne.

To może działania intuicyjne? Bardzo często się sprawdzają, jednak czasami intuicja też bywa zawodna. Tu pomocne są modele mentalne, które wspierają nasze zdolności analityczne.

Modele mentalne to pokrótce sposób na wymyślenie różnych wariantów postępowania przygotowanych na jakąś konkretną okoliczność. Próba przewidzenia np. pytań podczas rozmowy i antycypowanie takiej sytuacji. Wtedy, kiedy ona się niespodziewanie zdarzy, możemy wykorzystać taką odpowiedź, którą sobie wykoncypowaliśmy w przyjaznym środowisku. Czyli rozmawianie z samym sobą poprawia naszą koncentrację.

Jednak chyba lepiej nie robić tego na głos :-D

Generalnie – dość to skomplikowane, ale przeczytanie podanych przykładów wziętych z życia ułatwia zrozumienie tego aspektu.

Cele – to element dość istotny. Zdecydowanie prościej jest gdzieś dojść, jak się ma, choć ogólną ideę gdzie się właściwie podąża :-)

Próbę wypracowania uniwersalnego modelu określania celów wprowadziła firma General Electric.

System ten od pierwszych liter angielskich wyrazów nazywa się SMART (Specific, Measurable, Achievable, Realistic, Timeline – czyli – Skonkretyzowany, Mierzalny, Osiągalny, Realny, Określony w czasie).

Pomysł w założeniu świetny i z iście amerykańskim zapałem realizowany.

W części firm ta filozofia organizacji pracy ma się świetnie do dziś – przynajmniej w polskich oddziałach.

Tylko, że znakomity pomysł z nośną nazwą „smart” ( pol. „mądry”), w praktyce już taki inteligentny nie był, bo spowodował… spadek zysków.

Okazało się, że nawet banalne zadania, jak zakup materiałów biurowych podlegał „SMART” biurokratyzacji . Podobnie jak ambitny plan zapobiegania kradzieżom poprzez… 100% kontrolę toreb pracowników. To owszem, zdecydowanie zmniejszyło ilość kradzieży, jednocześnie… skracając realny czas pracy. Pracownicy chcieli wyjść o ustalonej godzinie do domów, co w połączeniu ze świadomością codziennego przejścia przez procedurę kontrolną, której dokładności i precyzji mogliby pozazdrościć celnicy z NRD, odchodzili od zajęć odpowiednio wcześniej.

Czyli stosowanie tej metody do osiągania celów krótkoterminowych daje znakomite rezultaty, ale w przypadku bardziej dalekosiężnych planów - SMART jest mało efektywny.

Wniosek z tego prosty - duża ilość tabelek w Excelu oraz prezentacje w PowerPoincie nie poprawiają efektywności. Do niektórych firm ta wiedza jeszcze nie dotarła do dziś – wiem to z bolesnej autopsji.

W GE poszli jednak po rozum do głowy i poprosili o pomoc, jakże by inaczej, amerykańskich naukowców.

Okazało się, że można poprawić wydajność i osiągać ambitne, a nawet bardzo ambitne cele poprzez pewne istotne zmiany w sposobie myślenia, nie porzucając metody SMART. Nie będę ich jednak opisywał, bo odbiorę Wam przyjemność czytania :-)

Zarządzanie kapitałem ludzkim, analizowane przez Charlesa Duhigga na podstawie systemu wdrożonego w Toyota Motors również jest zajmujące.

Osoby pracujące w koncernach rozpoznają zapewne słowa „lean manufacturing”.

Jednak to trochę inna filozofia niż ta, z którą możemy zetknąć się w Polsce.

W Toyocie jednym z kluczowych elementów budowy takiego modelu organizacji, opartego na wzajemnym zaufaniu oraz wspólnocie celów firmy i pracowników jest między innymi stałość i stabilność zatrudnienia. W przypadkach złej koniunktury w celu utrzymania stanowisk pracy 65 managerów zgodziło się na obniżkę wynagrodzeń, a pracownicy zostali przeniesieni do prac konserwacyjno-remontowych czy sprzątania kosztem firm zewnętrznych. W Polsce znam przypadki oczekiwania przez firmę zgłaszania „kaizenów” (czyli pomysłów na poprawę wydajności i efektywności pracy) i iście japońskiego (toyotowskiego) podejścia do pracy również od ludzi zatrudnianych… za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej na - uwaga… - 2 tygodniowe (sic!) umowy (oczywiście z możliwością przedłużenia).

Nie, nie jest to żart, a decydenci są zdziwieni, że to nie działa tak jak w książce napisano :-D

Przypomina to próbę budowy promu kosmicznego według standardów NASA w garażu, a zamiast inżynierów z danej specjalności zatrudniony jest wujek Henio – lokalna „złota rączka”.

Podejmowanie decyzji jest łatwe. Zawsze jakąś musimy podjąć. Nawet taką, jaką podobno podejmują koty – „jeżeli jest problem, to należy tak długo go ignorować, aż sobie sam pójdzie”.

Albo jak z grzybami – to nieprawda, że grzyby dzielimy na jadalne i niejadalne. Wszystkie grzyby są jadalne, ale część z nich tylko raz.

Jednakże podjęcie dobrej, świadomej decyzji wraz z oceną prawdopodobieństwa sukcesu lub porażki już takie proste nie jest. Żeby dobrze oszacować ryzyka należy posłużyć się rachunkiem probabilistycznym, przeanalizować wszelkie możliwe konsekwencje działań oraz posiąść jak największą ilość danych wejściowych, aby rezultat był dla nas jak najbardziej korzystny.

Czasami koty mają rację i przeczekanie problemu będzie rozwiązaniem najlepszym bo np. najmniej kosztownym. Jednocześnie dającym czas na pozyskanie kolejnych danych, które pozwolą na wykonanie następnego kroku we właściwym kierunku z dużo większym prawdopodobieństwem.

Oczywiście, element niepewności będzie istniał zawsze, ale dzięki takim analizom jesteśmy w stanie zminimalizować straty, jeżeli coś pójdzie nie tak.

Bardzo pomocne w takich sytuacjach jest Twierdzenie Bayesa (twierdzenie teorii prawdopodobieństwa, wiążące prawdopodobieństwa warunkowe zdarzeń A | B oraz B | A – czyli jakie jest np. prawdopodobieństwo, że osoba z podniesioną temperaturą ciała jest chora na grypę.)

Sieć bayesowską wykorzystuje się do ustalania zależności pomiędzy zdarzeniami. Znakomicie się to sprawdza, jeżeli chcecie zostać światowej sławy… pokerzystami :-) Niestety, bez tak zwanego łuta szczęścia nawet najbardziej misternie przeprowadzone analizy nie gwarantują sukcesu.

To może jednak koty mają racje?

Pomysłowość raczej nie wymaga nadmiernej reklamy – to w większości przypadków klucz do rozwoju.

Jednakże okazuje się, że można być szalenie kreatywnym nie posiadając gigantycznej wiedzy własnej.

Czasami wystarczy być, jak określa to Autor, intelektualnym pośrednikiem, lub, co brzmi znacznie bardziej dostojnie i prestiżowo, – „brokerem innowacji” .

Czyli umieć, poprzez komunikowanie się z różnymi ludźmi, organizacjami czy zespołami lub firmami zbierać dane w jaki sposób rozwiązać problem skutecznie. A później bazując na takiej praktycznie zweryfikowanej wiedzy dostosować ją do wymogów podobnej sytuacji.

Wiem, że działa – sam tak robię od lat i nawet nie wiedziałem, że ze mnie taki spec - „broker innowacji”.

Chyba to sobie umieszczę na wizytówce :-)

Konkluzja jest taka, że w tym aspekcie bardzo istotne jest, to czego tak naprawdę chcemy.

Co stoi za naszą motywacją do bycia kreatywnym – potrzeba wyrażenia siebie, a może pomoc innym ludziom.

Przyswajanie informacji - w tej części książki poznamy metody, dzięki którym sami szybciej przyswoimy wiedzę, ale także dowiemy się w jaki sposób efektywniej ją przekazywać.

Świat obecnie zalewa nas różnorakimi przekazami - jednym bardziej, drugimi mniej przydatnymi.

Aktualnie problemem nie jest samo zdobycie danych, ale ich prawidłowa ocena oraz wykorzystanie.

Powszechność dostępu do wiedzy, bo już nie ma potrzeby udania się do biblioteki i przewracania setek kartek w opasłych foliałach, w wielu przypadkach paradoksalnie utrudnia jej zdobycie.

Do tego dochodzi często wątpliwa jakość przekazywanych materiałów oraz pewne lenistwo intelektualne, którego stajemy się ofiarami, bo nie prowadzimy np. krytyki źródeł.

Tu dochodzimy do końca zarówno książki jak i recenzji.

Ostatnim rozdziałem jest aneks, mający pomóc Wam w wykorzystaniu z zawartej w publikacji wiedzy.

Autor, już po napisaniu tej książki uznał się za eksperta w opisywanej dziedzinie. A jednak nie wszystko działało tak, jak powinno.

Wtedy doktor Atul Gawande podpowiedział jak osiągnąć wymierne korzyści z tej publikacji.

Po prostu – wdrażać zawartą w niej wiedze w codzienne działanie.

Samo zrozumienie mechanizmów nie pomoże Wam w byciu bardziej skutecznymi.

Gdyby to było takie proste, to pewnie zostałbym wybitnym pisarzem, Mister Uniwersum, Mister Olympia albo profesorem psychologii :-D

Jednak pomiędzy wiedzieć jak, a to robić jest ogromna przestrzeń.

Nazywa się praktyka, determinacja w dochodzeniu do celu oraz planowanie w jaki sposób osiągać założone cele.

Lektura książkiMądrzej, szybciej, lepiej”, pełnej inspirujących opowieści, ciekawostek i studium przypadku, bardzo Wam pomoże, ale nie zastąpi ciężkiej, organicznej pracy.

http://niestatystycznypolak.blogspot.com

Dodaj swoją ocenę i opinię o „Mądrzej, szybciej, lepiej. Sekret efektywności”

Twoja ocena
Star0Star0Star0Star0Star0
0,0
Star2Star0Star0Star0Star0
1,0
Star2Star2Star0Star0Star0
2,0
Star2Star2Star2Star0Star0
3,0
Star2Star2Star2Star2Star0
4,0
Star2Star2Star2Star2Star2
5,0

Klienci, którzy kupili „Mądrzej, szybciej, lepiej. Sekret efektywności“ – wybrali również

Siła nawyku. Dlaczego robimy to, co robimy i jak można to zmienić w życiu i biznesie - zdjęcie
Schowek
Księgarnia - Przybliżenie
Cena sugerowana
przez wydawcę: 54,00 zł
45,99 zł
101 osób kupiło
Informacja
Siła komunikacji - zdjęcie
Schowek
Księgarnia - Przybliżenie
Najniższa cena z ostatnich 30 dni przed obniżką: 41,99 zł
40,12 zł
394 osoby kupiły
Informacja
Atomowe nawyki. Drobne zmiany, niezwykłe efekty - zdjęcie
Schowek
Księgarnia - Przybliżenie
Cena sugerowana
przez wydawcę: 49,90 zł
28,99 zł
708 osób kupiło
Informacja
Getting Things Done czyli sztuka bezstresowej efektywności - zdjęcie
Schowek
Księgarnia - Przybliżenie
Getting Things Done czyli sztuka bezstresowej efektywności
Niedostępny
Produkt niedostępny
ostatnio dostępny: 2024.02.05
Cena sugerowana
przez wydawcę: 49,90 zł
34,99 zł
Esencjalista. Mniej, ale lepiej - zdjęcie
Schowek
Księgarnia - Przybliżenie
Cena sugerowana
przez wydawcę: 44,90 zł
34,99 zł
63 osoby kupiły
Informacja
Reguła 5 sekund. Masz wszystko, czego potrzebujesz, aby odmienić swoje życie - zdjęcie
Schowek
Księgarnia - Przybliżenie
Cena sugerowana
przez wydawcę: 44,90 zł
27,99 zł
12 osób kupiło
Informacja
Nic mnie nie złamie. Zapanuj nad swoim umysłem i pokonaj przeciwności losu - zdjęcie
Schowek
Księgarnia - Przybliżenie
Cena sugerowana
przez wydawcę: 64,90 zł
37,99 zł
364 osoby kupiły
Informacja
Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym - zdjęcie
Schowek
Księgarnia - Przybliżenie
Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym
Niedostępny
Produkt niedostępny
ostatnio dostępny: 2023.04.09
Cena sugerowana
przez wydawcę: 59,00 zł
43,99 zł
Człowiek, który pomylił swoją pracę z życiem. Jak pozbyć się bagażu emocjonalnego w pracy - zdjęcie
Schowek
Księgarnia - Przybliżenie
Cena sugerowana
przez wydawcę: 49,99 zł
37,99 zł
Flow. Stan przepływu - zdjęcie
Schowek
Księgarnia - Przybliżenie
Cena sugerowana
przez wydawcę: 56,90 zł
36,99 zł
36 osób kupiło
Informacja
Upór. Potęga pasji i wytrwałości - zdjęcie
Schowek
Księgarnia - Przybliżenie
Cena sugerowana
przez wydawcę: 49,90 zł
30,99 zł
15 osób kupiło
Informacja
Kreatywni. I masz pomysł na wszystko - zdjęcie
Schowek
Księgarnia - Przybliżenie
Kreatywni. I masz pomysł na wszystko
Niedostępny
Produkt niedostępny
ostatnio dostępny: 2022.12.11
Cena sugerowana
przez wydawcę: 37,00 zł
25,99 zł

Charles Duhigg – pozostałe pozycje

Rozwój osobisty z Duhiggiem - PAKIET - zdjęcie
Schowek
Księgarnia - Przybliżenie
Cena sugerowana
przez wydawcę: 159,00 zł
126,99 zł
8 osób kupiło
Informacja
Siła komunikacji - zdjęcie
Schowek
Księgarnia - Przybliżenie
Najniższa cena z ostatnich 30 dni przed obniżką: 41,99 zł
40,12 zł
394 osoby kupiły
Informacja
The Power of Habit - zdjęcie
Schowek
Księgarnia - Przybliżenie
Cena sugerowana
przez wydawcę: 52,00 zł
46,99 zł
Siła nawyku. Dlaczego robimy to, co robimy i jak można to zmienić w życiu i biznesie - zdjęcie
Schowek
Księgarnia - Przybliżenie
Cena sugerowana
przez wydawcę: 54,00 zł
45,99 zł
101 osób kupiło
Informacja
Supercommunicators - zdjęcie
Schowek
Księgarnia - Przybliżenie
Supercommunicators
Niedostępny
Produkt niedostępny
ostatnio dostępny: 2024.03.28
Cena sugerowana
przez wydawcę: 88,00 zł
79,20 zł
Wróć do góry