Czy geny warunkują nasze szkolne sukcesy i niepowodzenia? Czy źródło talentu tkwi w genach? Czy geniusz można odziedziczyć? Czy i jak geny wpływają na nasze zachowania i osiągnięcia szkolne? Czy można tak kształtować system edukacji, by odpowiadał predyspozycjom genetycznym uczniów? Geny i edukacja to książka o tym, skąd pochodzi wiedza na temat genetyki behawioralnej i jak zmieniać system edukacji, by odpowiadał różnicom indywidualnym, jakie występują wśród dzieci.
Autor | Kathryn Asbury, Robert Plomin |
Wydawnictwo | Wydawnictwo Naukowe PWN |
Rok wydania | 2015 |
Liczba stron | 196 |
Numer ISBN | 9788301182625 |
Kod paskowy (EAN) | 9788301182625 |
Waga | 284 g |
Wymiary | 145 x 205 x 13 mm |
Data premiery | 2015.08.20 |
Data pojawienia się | 2015.08.05 |
Dostępna liczba sztuk | |
---|---|
Dostępność całkowita | 18 szt. (realizacja już jutro) |
Dostępność w naszym magazynie | 0 szt. |
Dostępność w punktach Bonito |
---|
ul. Jagiellońska 4 (przecznica ul. Wolności) | Zamów i odbierz 2024.04.29 |
ul. Dmowskiego 12 (obok stacji Gdańsk Wrzeszcz) | Zamów i odbierz 2024.04.29 |
ul. Staromiejska 6 (50 m od Rynku) | Zamów i odbierz 2024.04.27 |
ul. Piotrkowska 193 (200 m od Politechniki Łódzkiej) | Zamów i odbierz 2024.04.29 |
al. Komisji Edukacji Narodowej 51 (skrzyżowanie z ul. Płaskowickiej) | Zamów i odbierz 2024.04.27 |
al. Komisji Edukacji Narodowej 88 (Ursynów - metro Stokłosy) | Zamów i odbierz 2024.04.27 |
al. Niepodległości 54 (przy stacji metro Wierzbno) | Zamów i odbierz 2024.04.27 |
ul. Chmielna 4 (50 metrów od ul. Nowy Świat) | Zamów i odbierz 2024.04.27 |
ul. Czapelska 48 (200 m od ronda Wiatraczna) | Zamów i odbierz 2024.04.27 |
ul. Kondratowicza 37 (blisko Szpitala Bródnowskiego) | Zamów i odbierz 2024.04.29 |
ul. Pańska 96 (300 m od ronda Daszyńskiego) | Zamów i odbierz 2024.04.29 |
ul. Powstańców Śląskich 3 (obok restauracji McDonald's) | Zamów i odbierz 2024.04.27 |
ul. Stawki 8 (450 m od CH Arkadia) | Zamów i odbierz 2024.04.27 |
ul. Wspólna 27 (przecznica Marszałkowskiej) | Zamów i odbierz 2024.04.29 |
ul. Żeromskiego 1 (przy stacji metra Słodowiec) | Zamów i odbierz 2024.04.27 |
al. Armii Krajowej 12 (Budynek Centrum AB) | Zamów i odbierz 2024.04.27 |
ul. Jedności Narodowej 122 (blisko Parku Słowiańskiego) | Zamów i odbierz 2024.04.29 |
ul. Plac Grunwaldzki 25 (w budynku Grunwaldzki Center) | Zamów i odbierz 2024.04.29 |
ul. Ruska 2 (przy Placu Solnym) | Zamów i odbierz 2024.04.27 |
Darmowa dostawa już od 299,00 zł
Książka bardzo ciekawa, choć nie wszystkie rozdziały przeczytałem w 100%. Rozdział 10 i ostatni były tymi, które nie do do końca zostały przeczytane.
Książka jest ciekawa ze względu na inne podejście do edukacji. Przeważnie edukacja traktowana jest z punktu widzenia ucznia czy nauczyciela. Analizowane są przede wszystkim jej aspekty społeczne, wpływ na jednostkę, możliwości jakie daje. W tej książce autorzy podeszli do edukacji z punktu widzenia genetyki. Próbują przedstawić, w jaki sposób geny wpływają na edukację dzieci.
Ważnym aspektem, na jaki zwracają uwagę autorzy jest fakt iż rodzimy się z pełną pulą genów i na samym starcie nie jesteśmy "czystą kartą", którą w 100% kształtuje środowisko. Geny, które odziedziczyliśmy po naszych rodzicach również mają wpływ na to, jak się uczymy.
Autorzy proponują, aby dzieci uczyły się w sposób bardziej zindywidualizowany. Wrzucanie wszystkich do jednego worka szkodzi dzieciom. Można powiedzieć, że jest to niedobre praktycznie dla wszystkich dzieci. Najsłabsi nie są wstanie dorównać najmocniejszym, więc nie podejmują starań by się poprawić, najmocniejsi z kolei nudzą się, ponieważ poziom jest dla nich zbyt niski a zadania zbyt łatwe.
Autorzy postulują, aby uczniowie w początkach swojej szkolnej edukacji uczyli się wyłącznie w 4 obszarach. Byłyby to czytanie, pisanie, liczenie i technologie (zwłaszcza komputerowe). Nauka w tych obszarach umożliwiłaby uczniom uzyskanie podstawowych umiejętności, które byłyby im potrzebne w dorosłym życiu Na tej bazie uczniowie wybieraliby obszary, które wiązałyby się z ich zainteresowaniami. W tych obszarach kształciłyby by się osoby w kolejnych latach edukacji.
Obszary nauczania, które omawiają autorzy w książce to: wspomniane już pisanie, czytanie, liczenie, technologie, a także wychowanie fizyczne, nauki przyrodnicze. Autorzy analizują także iloraz inteligencji oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Tym, co moim zdaniem jest najciekawsze to pokazanie praktycznych wskazówek, rekomendacji odnośnie tego, w jaki sposób powinny być realizowane zajęcia uwzględniające różnice genetyczne. Rekomendacje umieszczone zostały na końcu książki i stanowią dobre jej podsumowanie.
Książka będzie szczególnie przydatna dla pedagogów. Będzie także ciekawa dla psychologów i wszystkich, których interesuje np genetyka.
Wpływem genów, różnych metod nauczania, uczenia się interesuję się od czasu, kiedy odkryłam, że świadomie można wpływać na własny proces zdobywania wiedzy i umiejętności. Do tego czasu byłam poddawana różnym metodom edukacyjno-wychowawczym. Owe zainteresowania wzrastały na studiach nauczycielskich, jednak dopiero urodzenie dziecka sprawiło, że intensywniej zdobywam wiedzę na ten temat. Z tego powodu nie mogłam przejść obojętnie obok książki „Geny i edukacja”.
W historii ludzkości koncepcji o uczeniu się było wiele. Po odejściu od Sokratejsko-Platońskich wizji wędrówki dusz i teorii o metempsychozie (wystarczy zadawać odpowiednie pytania, aby uczeń przypomniał sobie, co wie z chwili spotkania z ideami) nadszedł czas na koncepcje tabula rasa Johna Locka, będąca swoistą rewolucją w pedagogice. Uczeń już nie był obciążony doświadczeniami, ale czystą kartą, którą należy starannie zapisać. Paul Willis swoimi rozważaniami nad społecznym wpływem na rozwój dzieci zmusił do zastanowienia się, dlaczego dzieci robotników zostają robotnikami. Szkolenia miękkie przekonują uczestników, że wpływ genów na sukces człowieka to niecałe 2%. Reszta leży w naszych rękach. Odkrycie genów to kolejny początek zmian w edukacji. XXI wiek prowadzi nas ku dokładniejszym badaniom nad układami genów, ich mutacjami, permutacjami oraz rozważaniami nad wpływem dziedziczności oraz środowiska na rozwój dzieci.
„Geny i edukacja” to świetna publikacja przybliżająca skomplikowane badania nad genami, problemy ich wpływu oraz zależność osiągnięć od środowiska. Znajdziemy w niej wiele wskazówek dotyczących sposobu edukacji dzieci najsłabszych, wpływu technik uczenia na postępy u dzieci z mutacjami oraz propozycję organizacji szkoły, która wyjdzie naprzeciw potrzebom uczniów, którzy mają stać się samodzielnymi dorosłymi. Autorzy podzielają moją opinię dotyczącą konieczności inwestowania w edukację wszystkich dzieci, a szczególnie tych, które sobie nie radzą w szkole. Podane przykłady przekonują nas, że odpowiednia stymulacja uczniów, nastawienia na indywidualne nauczanie w klasie sprawi, że będą oni w dorosłym życiu samodzielni, czyli nie będą obciążać budżetu państwa.
Interesującym dla mnie spojrzeniem było pokazanie różnic między najlepszymi i najgorszymi szkołami/uczelniami oraz wzięcie pod uwagę kształcenia przez Internet.
Książka powinna stać się obowiązkową lekturą na wszystkich nauczycielskich kierunkach. Polecam ją nauczycielom, wykładowcom oraz rodzicom i osobom zainteresowanych wpływem genów na sposoby nauki oraz osiągnięcia. Publikacja ta pomoże wiele zrozumieć rodzicom dzieci niepełnosprawnych i w wielu wypadkach da im dużo nadziei oraz pozwoli na weryfikację metod nauczania.
jak wpływają na nas geny w procesie edukacji? Czy wyniki są od nich zależne czy nie? Odpowiedzi w książce
o genach, które nas warunkują i powodują czy odnosimy sukcesy, czy porażki, do czego mamy predyspozycje, jakie talenty są uwarunkowane genetycznie. bardzo ciekawa książka